Browsing Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking by Title
Now showing items 111-130 of 677
-
Developing teachers’ responsive pedagogy in mathematics, does it lead to short-term effects on student learning?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In this study, we examine the short-term effects of an intervention aimed at developing teachers’ responsive pedagogy in mathematics. The study analyses how an emphasis on responsive pedagogy in 9th grade classrooms over ... -
Development of intercultural competence among a class of 5th graders using a picture book
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper presents a study in a Norwegian English as a Foreign Language class of 5th graders aimed at investigating the learners' ability to decentre - a skill within intercultural competence, - through the use of the ... -
Development’s disappearance: A metaphor analysis of sustainable development in Norwegian core curriculum
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The article presents findings from a critical metaphor analysis of ‘sustainable development’ in the current and former versions of the Norwegian formal education curriculum. By combining conceptual metaphor analysis with ... -
Dialogisk lesing som metode i barnehagen for å styrke barns språkferdigheter på andrespråket
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Hensikten med studien var å undersøke hvordan en 10-ukers intervensjon (totalt 40 økter) med dialogisk lesing ville påvirke flerspråklige barnas andrespråkslæring. Utvalget bestod av 72 flerspråklige barnehagebarn ... -
Didaktisk kontrakt i matematikklasserom med varierte undervisningsmetoder
(Master thesis, 2016-05-18)I denne masteravhandlingen undersøker jeg nærmere hvordan den didaktiske kontrakt blir uttrykt i et klasserom med to forskjellige undervisningsmetoder. Fokuset ligger på hvordan forventningene og holdningene til elevene ... -
Difficult contrasts: an analysis of phonemic distinctions in the English of young Norwegian learners seen against the backdrop of incidental foreign language learning
(Peer reviewed; Journal article, 2014)Norwegian children in the 21st century are quite massively exposed to English as an L2, primarily through subtitled television programmes, films and various computer-based activities. The article investigates to what extent ... -
Digital danning: Dataspill som arena for selvrepresentasjon og lek med identitet(er)
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Å spille dataspill er en av de mest utbredte fritidssyslene blant norske barn og unge. Likevel finnes det foreløpig få undersøkelser av denne praksisen i en norsk kontekst. Basert på svar fra en spørreundersøkelse jeg ... -
Digital skills and digital technology in the EFL classroom: A study of Norwegian 10th grade EFL teachers’ beliefs, understanding, and reported use of digital technology
(Master thesis, 2022)This thesis investigates Norwegian 10th-grade EFL teachers’ understanding and beliefs about the role of digital skills in LK20 and the EFL classroom, as well as teachers' reported use of digital technology. This study draws ... -
Discourse Markers in the Genre of Formal Letters Written by Intermediate Students of English as a Foreign Language
(Journal article, 2018)This article involves a quantitative computer-assisted study of the use of discourse markers in the genre of formal letters written by a group of students of English as a foreign language (EFL) at the intermediate level ... -
The discourse of environmental children’s literature – teaching environmentalism and sustainable thinking in the classroom
(Master thesis, 2023)In this master’s thesis we study the topics of environmentalism, sustainability, and environmental education. We wish to find ways of working with these topics in the primary school classroom and have chosen to use fictional ... -
Discussing mathematics teacher education for language diversity
(Journal article; Peer reviewed, 2019)As part of a large research project about supporting preservice teachers to learn about teaching argumentation for critical mathematics education in multilingual classrooms, we outline a framework for considering the ... -
Drama i matematikk: En studie av fem åttendeklasseelevers opplevelse av å arbeide med matematikk gjennom dramafaglige arbeidsmetoder
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som formål å gi innsikt i hvordan fem elever i åttende trinn opplever å arbeide med matematikk gjennom et tverrfaglig prosessdrama med rollekategorier. Gjennom individuelle, semistrukturerte intervju ... -
Drama i undersøkende matematikkundervisning i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å se på hvilken funksjon drama kan ha i undersøkende matematikkundervisning om temaet tid i begynneropplæring. Gjennom dramaforløpet «Tidemann som har mistet tiden» har elevene deltatt ... -
Drøftande skriving på ungdomssteget: Ein elevtekstanalyse med utgangspunkt i stasislæra
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Emnet for artikkelen er drøftande skriving, slik skrivemåten vert forstått i skriveopplæringa. Det å få fram ulike sider ved ei sak er ein mykje brukt karakteristikk av drøfting. I skriveopplæringa vert dette forstått som ... -
”Du behøver bare se dig lidt omkring” Representasjon av planter i svenske og norske bildebøker fra tidlig 1900-tall
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Plants are not only vital to all other life on earth; as parts of settings and narrative frames as well as actors, they also form a frequent literary motif, not least in children’s literature. This article explores how ... -
«Du forstår ikke hvor sinnssykt dypt dette spillet er!» Bruk av leseforståelsesstrategier og tolkning av dataspillet Draugen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever tar i bruk leseforståelsesstrategier for å navigere seg i det norskproduserte dataspillet Draugen, og hvordan de sammen tolker handlingen i spillet. Dataspill er et medium som ... -
Dybdelæring i matematikk ved arbeid med matematisk modellering
(Master thesis, 2020)Høsten 2020 trer de nye læreplanene i kraft med fokus på dybdelæring i de ulike fagene. I matematikkfaget har det blitt utarbeidet seks kjerneelementer som skal bidra til at elever oppnår dybdelæring i faget, hvorav ... -
The dynamics of needs in a course in english phonetics for in-service primary school teachers of english
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article presents a study that seeks to explore the dynamics of needs experienced by a group of in-service primary school teachers of English as a Foreign Language (EFL) who are enrolled in a course in English phonetics ... -
Dynamics of weighted composition operators and their adjoints on the Fock space
(Peer reviewed; Journal article, 2022)We study the cyclic structures of the weighted composition operators and their adjoints on the Fock space F2. A complete characterization of cyclicity which depends on the derivative of the symbol for the composition ... -
Døden i moderne ungdomslitteratur: Ei nærlesing av to romanar
(Master thesis, 2020)Ifølgje forskarar og kritiarar av barne- og ungdomslitterauren er tematiseringa av død ei trend innan moderne ungdomslitteratur. Kravet for å innngå i trenden er følgjeleg at bøkene må vera relativt nye, og sjølvsagt ...