«Du forstår ikke hvor sinnssykt dypt dette spillet er!» Bruk av leseforståelsesstrategier og tolkning av dataspillet Draugen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3010342Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever tar i bruk leseforståelsesstrategier for å navigere seg i det norskproduserte dataspillet Draugen, og hvordan de sammen tolker handlingen i spillet. Dataspill er et medium som de seneste årene har fått større plass i barn og unges hverdag. Det har dermed vært ønskelig å undersøke om man med samme verktøy som i litteratur- og leseundervisning kan ta i bruk dataspill som et litterært kulturuttrykk. Med utgangspunkt i leseforståelsesstrategier som er utviklet for skreven tekst, har det vært interessant å se om elevene tar i bruk disse strategiene også når de spiller dataspillet Draugen. Med dette som utgangspunkt, bygger prosjektet på relevant teori fra både spill- og leseforskning.
For å svare på problemstillingen har det vært hensiktsmessig å ta i bruk observasjon og semistrukturert intervju som forskningsmetode. Observasjon som metode ble tatt i bruk for å undersøke hvordan elevene spilte Draugen, og da hovedsakelig hvordan de snakket om, og navigerte seg i spillet. I tillegg til dette har vi undersøkt verdien av et tolkningsfellesskap gjennom en spilløkt og to semistrukturerte intervju.
Vi analyserte innsamlingsmaterialet, og funnene i analysen viste at elevene tok i bruk leseforståelsesstrategier ment for skrevne tekster også ved lesing av dataspill. De ulike leseforståelsesstrategiene ble tatt i bruk på ulike måter for å løse spillets oppgaver og utfordringer, og flere ganger måtte elevene kombinere strategiene for å øke egen leseforståelse. Hovedfunnet i analysen var at elevene i tillegg til de leseforståelsesstrategiene prosjektet tok utgangspunkt i, også tok i bruk en ny strategi, den mediespesifikke strategien utropsstrategi. Vi opplevde her at fellesskapet dermed ble nyttig i spilløkten. Gjennom de semistrukturerte intervjuene fant vi også ut at fellesskapet bidro i elevenes tolkninger av Draugen. Dette gjorde at elevenes forståelse både ble revidert og nyansert i et tolkningsfellesskap.
Beskrivelse
Masteroppgave i norsk GLU 5-10 (MGUNO550)
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking
Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett