Didaktisk kontrakt i matematikklasserom med varierte undervisningsmetoder
Abstract
I denne masteravhandlingen undersøker jeg nærmere hvordan den didaktiske kontrakt blir uttrykt i et klasserom med to forskjellige undervisningsmetoder. Fokuset ligger på hvordan forventningene og holdningene til elevene og lærer er i et klasserom som bruker både tradisjonell matematikkundervisning og modellering. Informantene i studien er fire elever i 8.klasse og deres lærer. De blir både observert og intervjuet. Elevene blir intervjuet i grupper på to og læreren blir intervjuet alene. Med utgangspunkt i mine to forskningsspørsmål: Hvordan kommer forventninger og holdninger til syne i de forskjellige undervisningsformene?, og hvilke sammenhenger og forskjeller i forventninger, holdninger og relasjoner kommer frem i en tradisjonell undervisningsform og i modellering?, har jeg tatt i bruk Brousseau sine tre forskjellige didaktiske situasjoner: • Sokratisk rammeverk der lærer leder elevene til svaret gjennom gode spørsmål og oppfølging • Adidaktisk situasjon hvor lærer gir ut gjennomtenkte oppgaver som skal fremme utvikling og mestring uten videre inngripen. • Didaktisk situasjon hvor lærer gir oppgaver og involverer seg i situasjonen hvor de løser oppgaven. Disse situasjonene brukes til å kategorisere og analysere data og informasjon jeg har samlet inn fra lærer og elever. Språket og ordleggingen til elevene og lærer indikerer hvilken kategori av didaktisk situasjon de befinner seg i. Oppgavens funn er at den tradisjonelle matematikkundervisningen har sterke bånd til sokratisk rammeverk, mens modelleringsmetoden drar seg mot adidaktisk situasjoner. Videre blir funnene også analysert for å se om den didaktiske kontrakten blir forandret i overgangen mellom de to undervisningsmetodene. Siden klassen bruker to undervisningsmetoder kan det drøftes om der er to forskjellige didaktiske kontrakter som fungerer side om side eller om forventningene og holdningene er så innarbeidet at det er en stor didaktisk kontrakt som fungerer fleksibelt mellom undervisningsmetodene. In this master thesis i examine how the didactical contract expresses itself in a classroom with to different teaching styles. The focus is on how expectations and attitudes from the teacher and the pupils are in a classroom that uses both traditional mathematic education and modeling education. The participants in the study are four pupils in 8th grade and their teacher. They are observed and interviewed. The pupils are interviewed in groups of two and the teacher is interviewed alone. Based on my research questions: How does expectations and attitude reflect the two different teaching styles?, and How does the difference in expectations, attitude and relation reflect traditional mathematics education and modeling education? I have used Brousseau`s three different didactical situations; • Socratic framework where teacher leads the pupil to the answer through good questioning and follow-up. • Adidactical situations where the teacher gives out planned tasks without further intervention • Didactical situations where the teacher gives the tasks and involves himself or herself in the situation of solving the task. These situations are being used to categorize and analyze the data and information i have collected from the teacher and the pupils. The language and wordings of the pupils and teacher can help to categorize in which didactical situation they find themselves. The findings from the data can tell us that the traditional mathematics education has strong ties to Socratic framework while the modeling education has strong ties to adidactical situations. Furthermore, the finding can also be analyzed to see if the didactical contract is changed in the transition between the two teaching methods, or if it is also working in the transition. Since the class uses two different teaching methods, it can be discussed if there are two different didactic contracts that work side by side or if the expectations and attitudes are so incorporated that there is only one big didactic contract.
Description
Master i undervisningsvitenskap, fordypning i matematikkdidaktikk