Drama i matematikk: En studie av fem åttendeklasseelevers opplevelse av å arbeide med matematikk gjennom dramafaglige arbeidsmetoder
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3019098Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har som formål å gi innsikt i hvordan fem elever i åttende trinn opplever å arbeide med matematikk gjennom et tverrfaglig prosessdrama med rollekategorier. Gjennom individuelle, semistrukturerte intervju av fem åttendeklasseelever ved en skole i Norge, har jeg forsøkt å belyse oppgavens problemstilling. Funnene kan inspirere lærere til å ta i bruk flere praktisk-estetiske og dramafaglige læringsformer i sin undervisning, samt bidra til bevisstgjøring rundt hvilke utfordringer som er tilknyttet slike arbeidsmetoder. Alle elevene har deltatt i samme undervisningsopplegg med prosessdrama og rollekategorier i løpet av en skoledag. Datagrunnlaget består hovedsakelig av elevenes uttalelser under intervjuene, og suppleres med feltnotater fra observasjon av prosessdramaet. Elevenes utsagn er fortrinnsvis analysert i lys av teoretiske begreper knyttet til Realistic Mathematics Education (RME), en undervisningstilnærming som på flere måter sammenfaller med dramafaglig undervisning.
Resultatene viser at elevene i stor grad har en positiv opplevelse med å arbeide med matematikk gjennom tverrfaglig prosessdrama med rollekategorier; de blir motiverte og synes det er morsomt. De engasjerer seg og lever seg inn i undervisningen når de selv får være aktører og faginnholdet settes inn i en virkelighetsnær kontekst. Det at elevenes interesser ivaretas og brukes som et element i undervisningen er noe som bidrar positivt til deres engasjement. Konkurranseelementet i opplegget engasjerer elevene, men skaper samtidig utfordringer for konsentrasjon. Elevsvarene viser at prosessdrama som arbeidsform i matematikk gir gode muligheter for blant annet induktiv læring og dybdelæring. Samtidig belyses en rekke utfordringer knyttet til tverrfaglighet, innlevelse og strukturelle rammer, som kan ha innvirkning på elevenes læringsutbytte. Elevene fremhever også muligheter og utfordringer ved bruk av rollekategorier i undervisningen. Utfordringene er særlig knyttet til dårlig tidligere erfaring, ukjente sosiomatematiske normer og strukturelle rammer. Det antas likevel at rollekategoriene kan bidra til deltakelse, undersøkende samtaler og godt samarbeid dersom de brukes aktivt.
Beskrivelse
Master i matematikkdidaktikk
Grunnskolelærerutdanningen 5-10 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett