Drama i undersøkende matematikkundervisning i begynneropplæringen
Abstract
Formålet med denne studien har vært å se på hvilken funksjon drama kan ha i undersøkende matematikkundervisning om temaet tid i begynneropplæring. Gjennom dramaforløpet «Tidemann som har mistet tiden» har elevene deltatt på en narrativ tidsreise.
Studien er basert på to undervisningsøkter på småtrinnet. Undervisningsøktene med drama i undersøkende matematikkundervisning er utviklet av meg som masterstudent. Datamaterialet består av video og lydopptak av to undervisningsøkter med dramaforløp i iscenesettelsesfasen og undersøkelsesfasen av undersøkende matematikkundervisning.
Bekjentskapet elevene fikk med den narrative figuren Tidemann har gitt dem muligheten til å utforske temaet tid på en virkelighetsnær måte i undersøkende matematikkundervisning. Resultatene fra denne studien viser at elevene har utviklet sin kunnskap om begrepet tid og oppdaget nye måter og regne i tid som måltall, gjennom å hjelpe Tidemann til å reise hjem til år 2053.
Det finnes ingen forskning på drama i undersøkende matematikkundervisning på feltet slik det ser ut i dag. Kanskje denne masterstudien kan være et lite bidrag på veien til å utvikle og fremme ulike måter å praktisere undersøkende matematikkundervisning på i begynneropplæringen.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1.- 7. trinn, begynneropplærring i norsk og matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen