Blar i Institutt for idrett, kosthald og naturfag på tittel
Viser treff 592-611 av 990
-
Long-term correlates of objectively measured physical activity and sedentary time in norwegian men and women
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Background: Sex, age, body mass index (BMI), perceived health and health behavior are correlates known to affect physical activity and sedentary time. However, studies have often been cross-sectional, and less is known ... -
Longitudinal changes in maximal oxygen uptake in adolescent girls and boys with different training backgrounds
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The purpose of this study was to investigate the effects of high-volume endurance training on the development of maximal oxygen uptake (VO2max) in physically active boys and girls between the ages of 12 and 15 years, using ... -
Low cadence interval training at moderate intensity does not improve cycling performance in highly trained veteran cyclists
(Peer reviewed; Journal article, 2014) -
Lærarars erfaringar med uteskule på barnetrinnet
(Master thesis, 2023)Denne studien tar for seg uteskule. Undervisning utanfor klasserommet handlar om å ta med elevane ut i samanheng med undervisning. I denne oppgåva er læringsutbyttet til elevane ved uteskule sett i lys av lærarars refleksjonar. ... -
Lærarspørsmål og oppfølging av elevresponsar i naturfagklasserommet - ein casestudie av tre naturfaglærarar sine spørsmål i heilklasse
(Master thesis, 2022)Hensikta med denne masteroppgåva er å undersøkje lærarar sine spørsmål og oppfølging av elevresponsar i naturfagundervisning. For å undersøkje dette vil eg sjå på desse tre forskingsspørsmåla; Kva kjenneteiknar spørsmålsstillinga ... -
Lærer uteklatrere med variert erfaring av opplevelser med nestenulykker?
(Bachelor thesis, 2021)Formålet med dette studiet har vært å bidra til ny kunnskap om erfaringslæring fra nestenulykker innenfor uteklatring. Dette forsket vi på gjennom vår problemstilling, som var som følgende; Lærer uteklatrere med variert ... -
Lærerarbeidet ved bruk av vitensenter som læringsarena i naturfag
(Master thesis, 2023)Læreplanen i naturfag fra 2020 legger vekt på at faget skal arbeides med på en praktisk, kreativ og utforskende måte (Kunnskapsdepartementet, 2020). Elevene skal forstå hvordan verden er bygget opp, og skal beskrive og ... -
Lærerens arbeid i møte med spiseforstyrrelser
(Bachelor thesis, 2020) -
Lærerens perspektiv på fysisk aktiv læring: et kvalitativt intervju
(Bachelor thesis, 2020)Oppgavetittel: Lærerens perspektiv på fysisk aktiv læring - et kvalitativt intervju Forfatter: Sandra Stien og Tore Brekke Mandelid, Bachelor i Idrett, fysisk aktivitet og helse 2018-2021, Høgskulen på Vestlandet ... -
Lærerens tilrettelegging for elevens læring i skolens friluftsliv
(Master thesis, 2014)I denne studien har jeg intervjuet seks lærere ved to forskjellige skoler. Formålet med studien er å forstå hvordan lærere med friluftslivsbakgrunn underviser i skolens friluftsliv. Problemområdet i studien fokuserer på ... -
Læreres opplevelse ved bruk av friluftsliv i en alternativ ungdomsskole
(Bachelor thesis, 2017)Hensikten med denne studien er å få en forståelse av hvordan man kan tilrettelegge for elever i en alternativ ungdomsskole ved bruk av friluftsliv som en læringsarena. Gjennom en kvalitativ undersøkelse har vi fått læreres ... -
Læreres refleksjoner om Interessebasert kroppsøving
(Master thesis, 2023)Funn fra tidligere studier viser at endring av hvordan kroppsøving praktiseres kan være nødvendig for å endre misfornøyde elevers oppfattelse av faget (Moen et al. 2018; Säfvenbom et al. 2015). Mangel på elevmedvirkning ... -
Læreres syn på demokrati og medborgerskap i naturfag
(Master thesis, 2023)Med innføringen av læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20) ble demokrati og medborgerskap innført som et tverrfaglig tema. En utfordring med dette er at det finnes mange ulike måter å forstå begrepene «demokrati» og ... -
Lærernes erfaring med atferdsutfordring i mat- og helseundervisningen
(Master thesis, 2018-05-15)Bakgrunn og hensikt: I skolen kan atferdsutfordring være en utfordring, både for læreren som blir hindret i å utføre sin undervisning, men også det læringsmessige for elevene. Det er viktig at læreren er forutsigbar, ... -
Lærerperspektiver på klasseledelse: hva fungerer?
(Bachelor thesis, 2021) -
Lærerrollen i argumentasjonsbasert undervisning: En kvalitativ metasyntese
(Master thesis, 2023)Skolen har en oppgave med å utdanne borgere som kan delta aktivt i samfunnsdebatten, for å oppnå dette er argumentasjon en viktig del av naturfagundervisningen. Ikke bare bidrar det til å oppfylle kompetansemålene i faget, ... -
Lærerspesialiststudenter i kroppsøving - profesjonsutøvelse og anerkjennelse av eleven
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I artikkelen drøfter vi hvordan erfarne kroppsøvingslærere som er under spesialistutdanning, reflekterer rundt egen profesjonsutøvelse. Artikkelen er en kvalitativ dokumentanalyse med utgangspunkt i pedagogiske credorefleksjoner ... -
Lærerspesialiststudenter i kroppsøving sine credorefleksjoner - en dydsetisk yrkesprofil?
(Chapter; Peer reviewed, 2023) -
Lærerstudenters motivasjon for å velge mat- og helsefaget
(Master thesis, 2021)Statistikk viser at mat og helsefaget er det faget i skolen som har færrest lærere med formell utdanning i faget (Perlic, 2019). Flere studier knyttet til mat- og helselærenes arbeidsmåter viser at fagkompetansen i faget ... -
Løpingens ekstremform : en kvalitativ studie av hvilken betydning naturen har for en ultraløper, og hvordan man motiveres for å løpe slike ekstreme distanser.
(Bachelor thesis, 2016)Motivet for oppgaven er å øke forståelsen av hva som motiverer ultraløpere til å løpe ekstreme distanser i terrenget, og hvilken betydning naturen kan ha for dem. De siste årene har interessen for ultraløp økt. Til tross ...