Lærernes erfaring med atferdsutfordring i mat- og helseundervisningen
Abstract
Bakgrunn og hensikt: I skolen kan atferdsutfordring være en utfordring, både for læreren
som blir hindret i å utføre sin undervisning, men også det læringsmessige for elevene. Det er
viktig at læreren er forutsigbar, oppmerksom og har kapasitet og relasjonsferdigheter til å
takle atferdsutfordring blant elever. Mat og helsefaget skal som en del av skolens generelle
mål være et allmenndannende fag som bidrar til at elevene møter livet praktisk, variert og
personlig. Faget kan bidra til mestringsarenaer for elever som sliter i teorifag ved hjelp av
praktisk og variert undervisning som fremmer bevegelsesaktivitet. Hensikten med denne
studien er å bidra med kunnskap om hvilke erfaringer lærere har til elever med
atferdsutfordring i mat- og helseundervisningen. Problemstillingen for oppgaven var
følgende: Hvilke erfaringer har lærere knyttet til elever med atferdsutfordring i mat og
helsefaget?
Metode og utvalg: For å undersøke problemstillingen ble det benyttet kvalitativ metode med
en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Analysen av datamaterialet ble gjennomført
etter en deduktiv tilnærming. Det ble gjennomført fem individuelle semistrukturerte intervju
med lærere som underviste i mat- og helsefaget, hvorav tre jobbet på ungdomsskole og to på
barneskole. Alle lærerne oppfylte inklusjonskriteriene.
Resultater: Lærerne hadde erfart atferdsutfordring både likt og ulikt. Resultatene viser at det
er viktig at læreren er bevisst på hva de mener er normalatferd hos eleven. Lærerne fremhev
betydningen av at mat- og helsefaget kan bidra til aktivt samarbeid og bevegelsesaktivitet. De
fleste av lærerne hadde erfart at særpreget med mat- og helsefaget bidro til mestringsfølelse
for elever med atferdsutfordring. Resultatene indikerer at læreren blant annet må ha erfaring,
fagfordypning, gode relasjonsferdigheter og god klasseledelse ved håndtering av elever med
atferdsutfordring i mat og helse.
Konklusjon: Funnene viser at lærernes undervisningserfaring og utdanning i mat- og
helsefaget er avgjørende for hvordan lærerne håndterer elever med atferdsutfordring. Det kan
tyde på at atferdsutfordring, erfaring og fagfordypning i mat- og helsefaget, er viktige emner
som burde blitt fokusert mer på i lærerutdanningen. Bevisstgjøring av atferdsutfordring og
hvordan lærere i mat og helse skal bidra til varierte og praktiske undervisningsøkter trenger
både tid og tilrettelegging, og i lærerrollen må de også reflektere både individuelt og i
fellesskap. Background and purpose: At school, behavioral challenge can be challenging, both for the
teacher and the pupils. It is important that the teacher is predictable, aware and has the
capacity and ability to handle behavioral challenges among pupils. The practical subject,
home economics, must be part of school’s general goal, a preparatory subject that helps pupils
meet life practically, diversely, and personally. The subject can contribute by giving pupils
who struggles with theoretical subjects a sense of achievement, by using practical and varied
teaching methods that promotes movement activity. The purpose of this study is to contribute
knowledge about teachers experience of behavioral challenges in the home economics
classroom. The research question was: What experiences have teachers attached to pupils
with behavioral challenge in home economics?
Method and selection: Qualitative methodology was used with a phenomenological and
hermeneutical approach, and the data analysis was conducted with a deductive approach. It
was conducted five qualitative semistructured interviews with teachers who taught home
economics in Norway, three of whom worked at secondary school and two at primary school.
The teachers met the inclusion criteria.
Results: There were both similarities and differences between what the teachers had
experienced. It is important that the teacher is aware of how they perceive normal behavior.
The teachers emphasize the importance of home economics and how it can contribute to
active cooperation and movement activity. Most of the teachers had experienced that the
special subjects character of home economics contributed to the feeling of motivation among
pupils. The results indicate that teachers emphasize that the teacher must, among other things,
have experience, professional proficiency, good relationship skills and good classroom
management when handling pupils with behavioral challenge.
Conclusion: The teacher’s teaching experience and education in the home economics subject
is important to how teachers manage pupils with behavioral challenge. This may indicate that
behavioral challenge, experience, and professional proficiency in the home economics subject
are important subjects that should have been more focused on in the teacher education.
Awareness of behavioral challenge and how teachers in the home economics can contribute to
diversely and practical teaching methods requires both time and adaption, and in the role of
teachers in practice, they must reflect both individually and collectively.
Description
Masteroppgave i fysisk aktivitet og kosthold i et skolemiljø