Lærer uteklatrere med variert erfaring av opplevelser med nestenulykker?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2839128Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med dette studiet har vært å bidra til ny kunnskap om erfaringslæring fra nestenulykker innenfor uteklatring. Dette forsket vi på gjennom vår problemstilling, som var som følgende; Lærer uteklatrere med variert erfaring av opplevelser med nestenulykker? Eksisterende forskning antyder at mennesker påvirkes av nestenulykker og i ettertid blir sittende å tenke på hva som kunne gått galt. Likevel tyder også annen forskning på at man i flere sammenhenger ikke lærer av erfaringer med nestenulykker, fordi positive tanker etter slike hendelser får en til å tro at en mestret en situasjon man egentlig ikke mestrer. Dette har vært utgangspunktet for en kvalitativ dybdestudie blant uteklatrere med variert erfaring. Gjennom semi-strukturerte intervjuer gikk vi i dybden på disse klatrernes opplevelser og refleksjoner rundt nestenulykker. Studiet vårt tyder på at en ikke alltid lærer av erfaringer med nestenulykker, og at en i visse tilfeller kan komme ut av de dårligere forberedt enn før. Noe som stemmer overens med eksisterende teori rundt tema. Likevel viste våre funn også det at nestenulykker kan bidra til gode læringsmuligheter under rette omstendigheter. Mer spesifikt så vi igjennom studiet vårt en tydelig sammenheng mellom refleksjon rundt erfaringer med nestenulykker og endring i atferd. Med andre ord refleksjon, hvor en tenker på mulige negative utfall som kunne ha skjedd, eller hva en kunne ha gjort annerledes. Atferdsendringene, som viste seg som resultat av dette, omfattet da for det meste endringer rundt sikkerhetsrutiner, klatrernes bevissthet og bruk av utstyr. I flere tilfeller kom klatrere ut av situasjonene med ny kunnskap, som de kunne benytte seg av i fremtiden for å klatre på tryggere vis.
Beskrivelse
ID3-322 Bacheloroppgave i friluftsliv Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett/Institutt for idrett, kosthold og naturfag/Idrett og kroppsøving/Friluftsliv 15.12.2021