Lærerens tilrettelegging for elevens læring i skolens friluftsliv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/218731Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne studien har jeg intervjuet seks lærere ved to forskjellige skoler. Formålet med studien er å forstå hvordan lærere med friluftslivsbakgrunn underviser i skolens friluftsliv. Problemområdet i studien fokuserer på lærernes metodevalg og hvordan lærerne begrunner deres metodevalg. Situert læring i praksisfellesskap, og friluftslivspedagogikk som bygger på dette benyttes for å belyse problemområdet. I tillegg har studien forsøkt å forklare lærernes metodevalg og begrunnelser ved hjelp av figurativ sosiologi.
Studien finner at lærerne ønsker å bruke induktive metoder med mye problemløsende og erfaringsbasert læring. De klarer dette i stor grad, og gjennom god kommunikasjon skaper de et fungerende praksisfellesskap blant engasjerte elever. Elevgruppen og situasjonenes alvor påvirker lærernes del i beslutningsprosessen og metodevalget. Lærernes metodevalg er situert i elevgruppen, naturen og innholdet i undervisningen.
Metodevalgene læreren gjør og begrunnelsene deres for å velge slike metoder viser at de underviser i ut fra deres friluftslivsbakgrunn. Friluftslivets ideologi, verdi og praksis er en del av lærernes habitus og lærerne underviser ut fra dette. De blir i liten grad påvirket av skolens rammer til å gjennomføre undervisningen slik de ønsker. Lærerne sosialiseres inn i en friluftslivskultur og underviser fra denne innenfor skolens rammer.
Beskrivelse
Masterstudium i idrettsvitenskap
Høgskulen i Sogn og Fjordane mai, 2014