Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 41-60 av 751
-
Betydningen av lærerens kompetanse og erfaring i møte med elever med ADHD
(Master thesis, 2023)Som lærer skal man sørge for at samtlige elever er i stand til å mestre skolehverdagen. Elevene er derfor avhengige av å ha profesjonelle lærere som tar hensyn til deres styrker og vansker. For å gjøre elevene i stand til ... -
Bidrar programmering i undervisningen til kompetanse?
(Master thesis, 2021)Høsten 2020 ble de nye læreplanene i fagfornyelsen introdusert i skolen. I ny læreplan har programmering og algoritmisk tenking blitt tildelt større plass og fått sitt utsprang fra matematikkfaget. Kompetansene programmering ... -
Bildebøker om vanskelige tema og samtaler med barn: En fortolkende analyse av fortellinger og tegninger fra praksis
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker hvordan bildebøker om vanskelige tema kan være en inngang til samtale med barn. Vanskelige tema har blitt mer sentrale i de senmoderne bildebøkene. Som lærer er det relevant å være bevisst på hvordan ... -
Black Lives Matter, rasisme og antirasisme: En studie om hvordan ungdomsskoleelever forstår og hva de kan om Black Lives Matter, rasisme og antirasisme.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar sikte på å få innsikt i hvordan elever i 10. klasse ved en skole i en norsk storby forstår rasisme, og hvilke synspunkter elevene har på antirasistiske markeringer på sosiale medier. Oppgaven har ... -
Blackface-debatten 2020: En analyse av rasismediskurs i norske aviser
(Master thesis, 2022)Dette er en analyse av blackface-debatten 2020. Denne oppgaven identifiserer, analyserer og drøfter rasismediskurser i norsk media. Med utgangspunkt i det rasismeteoretiske perspektivet rasialisering og diskursteori forsøker ... -
Blir barn sine sosiale ferdigheiter betra ved å gjennomføre sosial kompetanse som fag i skulen?
(Master thesis, 2019)Bakgrunn Denne masteroppgåva er basert på ein intervensjon der sosial kompetanse er prøvd ut som eit eige fag i skulen. Fagfornyinga som kjem i 2020 har større fokus på menneskeverdet, sosial læring og sosial utvikling enn ... -
A Bloody Taboo? Menstrual Health Management among Girls in Tanzanian Secondary Schools
(Master thesis, 2022)Recently, menstrual health has received increasing attention globally. The assumption that improved menstrual health management (MHM) has a positive impact on girls’ education is becoming widely accepted amongst stakeholders, ... -
Bokmålssamanfall i nynorske elevtekstar: ein komparativ studie
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva har som føremål å gi ei større oversikt over kva normavvik ein finn i nynorske elevtekstar og få eit svar på kor stor del av desse som er samanfallande med bokmålsnorma. Dette for å tydeleggjere kva ... -
Brobygger, kulturåpner, fagperson: en analyse av forventningene til KRLE-lærerens kompetanse i styrings- og utdanningspolitiske dokumenter
(Master thesis, 2023)KRLE er det eneste faget i den norske skolen, som har en egen lovparagraf i opplæringsloven. KRLE-faget har vært særlig omdiskutert i tilknytning til debatten om fagets formål, som også har ført til flere endringer av ... -
Bruk av datahjelpemidler for elever med dysleksi : Spørreundersøkelse av foresatte til barn med dysleksi om bruk av kompensatoriske datahjelpemidler.
(Master thesis, 2012-07-02)Elever med dysleksi har god nytte av digitale : Spørreundersøkelse av foresatte til barn med dysleksi om bruk av kompensatoriske datahjelpemidler. hjelpemidler som kan kompensere for svake lese-‐ og ... -
Bruk av dataspill i samfunnsfag
(Master thesis, 2015-10-13)Formålet med oppgaven er å finne ut hvordan elever og lærere reflekterer over bruk av spillbasert læring i samfunnsfag, og hvilke roller læreren innehar i spillsituasjoner. Studien er gjennomført i en 7. klasse på en skole ... -
Bruk av digitale tankekart i historiefaget: En hjelp til faglig forståelse?
(Master thesis, 2011-06-23)Bakgrunnen for denne oppgaven har vært å se om jeg kan finne en god måte å bruke IKT på i historiefaget. Ved innføringen av LK06 har begreps- og metodesiden blitt mer fremtredende. Faget har tradisjonelt sett handlet om ... -
Bruk av grafiske organisatorar i læringsarbeid
(Master thesis, 2005)Innan feltet IKT og læring finst det mykje å forska på. Gjennom deltaking i PLUTO-prosjektet ved Høgskulen Stord/Haugesund (HSH), der pedagogisk og teknologisk omstilling var nokre av måla har forfattaren gjort seg opp ein ... -
Bruk av Lego Mindstorms i natur- og miljøfag på 9. trinn
(Master thesis, 2006)Sammendrag I 2003 ble det i gjennomsnitt brukt 63 000 kroner per elevplass i grunnskolen (Statistisk sentralbyrå 2004), noe som plasserer det norske forbruket per elev i verdenstoppen. På tross av dette ser en at elevene ... -
Bruk av multimodale tekster i Den norske kirkes konfirmantundervisning
(Master thesis, 2008)Sjefsredaktør i avisen Vårt Land skriver på lederplass 16. august 2008 at trosopplæringsreformen Størst av alt er det tiltaket som Den norske kirke har mest grunn til å være stolt av de siste 10 årene. Det sier han på ... -
Bruk av opplæringsvideo i instrumentalundervisning: En kvalitativ studie om muligheter i kulturskolen
(Master thesis, 2018)Denne studien handler om bruk av opplæringsvideoer i kulturskolen. Dagens og fremtidens kulturskoleelever er digitalt innfødte, som betyr at de er eksponert for ulike digitale teknologier fra barnsben av. De er godt bevandret ... -
Bruk av skulebiblioteket i leseopplæring – Ei kvalitativ undersøking av lærarars perspektiv på rolla til skulebiblioteket i arbeidet med lesing på mellomtrinnet
(Master thesis, 2021)Føremålet med denne studien er å undersøke om, og korleis, skulebiblioteket blir brukt i leseopplæringa på mellomtrinnet. Lesing er ei viktig ferdigheit som skal lærast i skulen, og sidan skulebiblioteket ofte utgjer kjernen ... -
Bruk av sosiale medier til kunnskapsbygging
(Master thesis, 2015-06-29)The purpose of this master thesis is to examine how 10th grade students use social media in school related activities and in the act of building knowledge. Teachers may use these findings to exploit the students learning ... -
Bruk av videotilbakemelding i formativ vurdering.
(Master thesis, 2020)Målet med oppgaven har vært å se nærmere på hvordan et utvalg lærere i videregående skole bruker videotilbakemelding i formativ vurdering for å fremme læring hos elevene. Tilbakemeldinger med fokus på vurdering for læring ... -
Bruk av Yammer i prosjektarbeid
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har den overordnede problemstillingen: Hvordan kommuniserer, samhandler og deltar elever på 7.trinn gjennom bruk av Yammer i prosjektarbeid? Bakgrunnen for temavalget er at jeg som lærer ved en barneskole ...