• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bruk av datahjelpemidler for elever med dysleksi : Spørreundersøkelse av foresatte til barn med dysleksi om bruk av kompensatoriske datahjelpemidler.

Horne, Pål Lennart
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Pål Lennart Horne.pdf (7.997Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/152299
Date
2012-07-02
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag [2417]
Abstract
Elever med dysleksi har god nytte

av

digitale : Spørreundersøkelse

av

foresatte

til

barn

med

dysleksi

om

bruk

av

kompensatoriske

datahjelpemidler.

hjelpemidler

som

kan

kompensere

for

svake

lese-­‐

og

skriveferdigheter.

Det

rapporteres

samtidig

om

lav

kjennskap

til

slike

kompensatoriske

hjelpemidler

hos

lærere

og

ansatte

i

PP-­‐tjenesten

(Høigaard

&

Utgård,

2009).

Mangelfulle

IKT-­‐planer

i

skolen

gir

inntrykk

av

at

det

kunne

ha

vært

bedre

tilrettelegging

for

denne

elevgruppen.

Som

spesialpedagog

har

dette

ført

meg

til

følgende

problemstilling:

Hvilke

erfaringer

har

foreldre/

foresatte

med

kompensatoriske

datahjelpemidler

for

elever

med

dysleksi?

I

et

sosio-­‐kulturelt

perspektiv

sees

læring

som

en

sosial

prosess

hvor

individet

er

i

samspill

med

sine

omgivelser

(Dysthe,

2001).

Manglende

digital

kompetanse,

enten

det

er

hjemme

eller

på

skolen,

får

store

konsekvenser

når

voksne

skal

støtte

barnets

læring.

Ikke

minst

gjelder

dette

innen

tilpasset

opplæring

(Chivers,

2010).

Jeg

valgte

å

gjennomføre

en

spørreundersøkelse

blant

medlemmene

i

Dysleksi

Grenland

som

omfatter

Skien,

Porsgrunn,

Bamble,

Kragerø

og

Siljan

kommune.

70

voksne

medlemmer

som

hadde

barn

med

dysleksi

i

enten

barne-­‐

ungdoms-­‐

eller

videregående

skole

ble

intervjuet

på

telefon.

I

tillegg

til

faktaspørsmål,

fikk

respondentene

også

framsatt

påstander

om

bruk

og

erfaringer

hvor

de

skulle

uttrykke

grad

av

enighet

eller

viktighet.

Utvalget

på

70

personer

var

for

lite

til

å

generalisere

funnene

til

å

gjelde

alle

foresatte

til

barn

med

dysleksi.

Det

er

likevel

enkelte

resultater

som

kan

ha

en

videre

interesse.

Undersøkelsen

viste

at

både

datamaskin

og

hjelpemidler

er

på

plass

hjemme.

Men

det

så

ut

til

å

være

en

sammenheng

mellom

de

som brukte pc på skolen, og de som brukte hjelpemidlene ofte.

Når pc-­‐en kun ble benyttet til hjemmebruk, ble hjelpemidlene brukt sjeldnere.

Svært få av respondentene opplevde at bruk av pc motiverer til leksearbeid eller var nyttig ved nettbruk.

Foresatte ønsket også enklere hjelpemidler.

De fleste hadde fått informasjon om datahjelpmidler, men langt færre oppga at de og barnet hadde fått opplæring. Respondentene var heller ikke fornøyd med kvaliteten på disse tjenestene.

Det ble etterlyst bedre rutiner og tettere samarbeid mellom skole og PPT i tilretteleggingen, og respondentene var enige i at man selv må spille en aktiv rolle i samarbeidet.

Skal hjelpemidlene i større grad bli brukt hjemme, trenger hjemmet en tettere oppfølging fra skolen og hjelpetjenestene.

Dette bør komme til uttrykk i skolenes IKT-­‐planer, og ved at PPT samarbeider tett med skolen i praksisfeltet.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit