Bruk av datahjelpemidler for elever med dysleksi : Spørreundersøkelse av foresatte til barn med dysleksi om bruk av kompensatoriske datahjelpemidler.
Abstract
Elever med dysleksi har god nytte
av
digitale : Spørreundersøkelse
av
foresatte
til
barn
med
dysleksi
om
bruk
av
kompensatoriske
datahjelpemidler.
hjelpemidler
som
kan
kompensere
for
svake
lese-‐
og
skriveferdigheter.
Det
rapporteres
samtidig
om
lav
kjennskap
til
slike
kompensatoriske
hjelpemidler
hos
lærere
og
ansatte
i
PP-‐tjenesten
(Høigaard
&
Utgård,
2009).
Mangelfulle
IKT-‐planer
i
skolen
gir
inntrykk
av
at
det
kunne
ha
vært
bedre
tilrettelegging
for
denne
elevgruppen.
Som
spesialpedagog
har
dette
ført
meg
til
følgende
problemstilling:
Hvilke
erfaringer
har
foreldre/
foresatte
med
kompensatoriske
datahjelpemidler
for
elever
med
dysleksi?
I
et
sosio-‐kulturelt
perspektiv
sees
læring
som
en
sosial
prosess
hvor
individet
er
i
samspill
med
sine
omgivelser
(Dysthe,
2001).
Manglende
digital
kompetanse,
enten
det
er
hjemme
eller
på
skolen,
får
store
konsekvenser
når
voksne
skal
støtte
barnets
læring.
Ikke
minst
gjelder
dette
innen
tilpasset
opplæring
(Chivers,
2010).
Jeg
valgte
å
gjennomføre
en
spørreundersøkelse
blant
medlemmene
i
Dysleksi
Grenland
som
omfatter
Skien,
Porsgrunn,
Bamble,
Kragerø
og
Siljan
kommune.
70
voksne
medlemmer
som
hadde
barn
med
dysleksi
i
enten
barne-‐
ungdoms-‐
eller
videregående
skole
ble
intervjuet
på
telefon.
I
tillegg
til
faktaspørsmål,
fikk
respondentene
også
framsatt
påstander
om
bruk
og
erfaringer
hvor
de
skulle
uttrykke
grad
av
enighet
eller
viktighet.
Utvalget
på
70
personer
var
for
lite
til
å
generalisere
funnene
til
å
gjelde
alle
foresatte
til
barn
med
dysleksi.
Det
er
likevel
enkelte
resultater
som
kan
ha
en
videre
interesse.
Undersøkelsen
viste
at
både
datamaskin
og
hjelpemidler
er
på
plass
hjemme.
Men
det
så
ut
til
å
være
en
sammenheng
mellom
de
som brukte pc på skolen, og de som brukte hjelpemidlene ofte.
Når pc-‐en kun ble benyttet til hjemmebruk, ble hjelpemidlene brukt sjeldnere.
Svært få av respondentene opplevde at bruk av pc motiverer til leksearbeid eller var nyttig ved nettbruk.
Foresatte ønsket også enklere hjelpemidler.
De fleste hadde fått informasjon om datahjelpmidler, men langt færre oppga at de og barnet hadde fått opplæring. Respondentene var heller ikke fornøyd med kvaliteten på disse tjenestene.
Det ble etterlyst bedre rutiner og tettere samarbeid mellom skole og PPT i tilretteleggingen, og respondentene var enige i at man selv må spille en aktiv rolle i samarbeidet.
Skal hjelpemidlene i større grad bli brukt hjemme, trenger hjemmet en tettere oppfølging fra skolen og hjelpetjenestene.
Dette bør komme til uttrykk i skolenes IKT-‐planer, og ved at PPT samarbeider tett med skolen i praksisfeltet.