Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 21-40 av 751
-
Augo som ser… : korleis ser barnehagen på språk og sosialt samspel når dei vurderer utvikling hos born?
(Master thesis, 2009)Bakgrunn for undersøkinga Barnehagen vert sett på som den viktigaste førebyggjande arena utanfor heimen for born i førskulealder. Det er i dag semje om at tidleg innsats er beste hjelp til vekst og utvikling. Rammeplanen ... -
"Av hans ætt er alle Norges konger kommet": Fortellinger om Harald Hårfagre - en analyse av historiske oversiktsverk og lærebøker
(Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en historiografisk analyse av hvordan fortellingen om Harald Hårfagre og rikssamlingen har endret seg fra 1938 til i dag, og hvordan denne fortellingen formidles i norske lærebøker ... -
Balansekunst på mellomtrinnet: En studie av elevers forståelse av demokrati og menneskerettigheter
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven skal jeg svare på problemstillingen: Hvilke forståelse har elever på mellomtrinnet av demokrati og menneskerettigheter? Denne problemstillingen skal svares på ved hjelp av de tre forskningsmetodene ... -
Barn med stort læringspotensial: hvilke erfaringer har lærere, spesialpedagoger og rektor i skolen?
(Master thesis, 2022)Barn med stort læringspotensial er ikke et ukjent fenomen. Det er derimot et fenomen man ikke har prioritert i like stor grad i norsk skole. Forskning viser til at mange elever med stort læringspotensial ikke opplever å ... -
Barn sitt forhold til bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2023)Bærekraftig utvikling er et komplisert begrep med hundrevis av definisjoner, og er sentralt i den norske læreplanen LK20. Samtidig eksisterer det lite forskning om hvordan barn forstår bærekraftig utvikling og hva de føler ... -
Barn, språk og atferd: En undersøkelse av utrednings- og oppfølgingsarbeidet til PPT og BUP med fokus på sammenhengen mellom språkvansker og atferdsutfordringer hos barn i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Forskning indikerer at det er behov for å bygge et tettere lag rundt lærerne slik at de kan forbedre evnen til å møte mangfoldet av elever med behov for hjelp og støtte i skolen. Formålet med denne masteroppgaven har vært ... -
«Barnehagekraft?» Ei kvalitativ studie av barne- og barnehagenære tilnærmingar til berekraftig utdanning
(Master thesis, 2020)«Barnehagekraft» - ei kvalitativ studie av barne- og barnehagenære tilnærmingar til berekraftig utdanning i barnehagen Bakgrunn og forskingsspørsmål: Barnehagen si rolle i berekraftig utdanning har fått auka internasjonal ... -
Barnehagelæraren si grunnleggande antaking om samarbeidet med PP-tenesta. Korleis kan antakingane påverke samtalen om eit inkluderande miljø? : Ei Stegvis-deduktiv induktiv (SDI) analyse
(Master thesis, 2021)Formålet med studien er å undersøke korleis barnehagelærarane sine grunnleggande antakingar om samarbeidet med PP-tenesta, kan påverke samtalen om eit inkluderande miljø. Det blir tatt utgangspunkt i følgjande problemsti ... -
Barnehagelæreres undervisningspraksis – en studie av barnehagelæreres undervisning med de yngste barna.
(Master thesis, 2018)Tema for studien er barnehagelæreres undervisning med de yngste barna i barnehagen. Det er en egen interesse og nysgjerrighet for hva undervisning i barnehagen er eller kan være som er bakgrunn for utvikling av ... -
Barns lek i naturen- fra barn og barnehagelærer sitt perspektiv
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å få et innblikk i barns lek i naturen fra både barn og barnehagelærer sitt perspektiv. Problemstillingen i studien er: «Hva sier barn og barnehagelærere om betydningen av lek i naturen?» I ... -
Barns medvirkning i et psykisk helsefremmende perspektiv: «Hvilken betydning har arbeid med barns medvirkning i barnehagen for barns psykiske helse og hvilke sider ved barnets utvikling kan styrkes ved dette arbeidet?»
(Master thesis, 2021)Masteroppgavens tema er psykisk helse i barnehagen og belyser barns medvirkning i et psykisk helsefremmende perspektiv. I studien blir det undersøkt om arbeid med barns medvirkning i barnehagen kan fremme barns psykiske ... -
Barns utforskning ved havet -et kjønnsperspektiv
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og problemstilling: Heikkilä (2020) ser at skoler og barnehager jobber svært lite strukturert med likestilling og for å styrke likestillingen. Målet med denne masteren er å få et innblikk i hvordan barna gjør kjønn ... -
Befolkningsnedgang i norske distriktskommuner: En studie av Årdal kommunes arbeid for å øke tilflyttingen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i prognosene fra SSB (Statistisk sentralbyrå) som peker på at befolkningsutviklingen i Norge de kommende tiårene vil være preget av en sterk urbanisering. De største byene vil vokse ... -
Begrepssammenhenger knyttet til areal – en kvalitativ studie av seks elevers arealforståelse
(Master thesis, 2016-05-18)I studien, «Begrepssammenhenger knyttet til areal – en kvalitativ studie av seks elevers arealforståelse», ble følgende problemstilling undersøkt: Hvilke begrepssammenhenger knyttet til forståelse av areal finner man hos ... -
Begynneropplæring i digitale ferdigheter
(Master thesis, 2018)Ved innføringen av Kunnskapsløftet LK06 ble digitale ferdigheter løftet fram som en av de fem grunnleggende ferdighetene. Med dette ble viktigheten av digitale ferdigheter som en del av elevenes læringsarbeid og utvikling ... -
Berekraftig undervisning gjennom plassbasert undervisning på distriktsungdomsskular
(Master thesis, 2020)Føremålet med denne masteroppgåve er å kartleggja korleis lærarar brukar skulen sitt nærmiljø for å støtta berekraftig undervisning. Mykje av litteratur kring utdanning for berekraftig utvikling presenterer bruk av nærmiljø ... -
Berekraftig utvikling som argument i samband med kommune- og regionreforma i Noreg
(Master thesis, 2020)Due to the serious situation in the world, sustainable development is the main subject of this master thesis. The world is changing, and the popularity of the term sustainable development has increased. However, sustainable ... -
Bergen skal byen hete – en undersøkelse av navnestriden i Bergen
(Master thesis, 2020)I juni 1929 foregikk den største massedemonstrasjonen i Bergens historie. Bakgrunnen var at bondeungdomslaget Ervingen ønsket å endre navnet på byen til Bjørgvin. Omdøpingen av de store byene var et viktig ledd i ...