Bruk av Lego Mindstorms i natur- og miljøfag på 9. trinn
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/152315Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sammendrag
I 2003 ble det i gjennomsnitt brukt 63 000 kroner per elevplass i grunnskolen (Statistisk
sentralbyrå 2004), noe som plasserer det norske forbruket per elev i verdenstoppen. På tross
av dette ser en at elevene presterer forholdsvis dårlig i internasjonale undersøkelser (NTB
2004). Selv om elevene nå går ett år lenger på skolen enn tidligere, går prestasjonene ned
(gjelder for 4. klassingene, 8. klasse elevene begynte på skolen som 7- åringer).
Prestasjonene i realfagene går mest tilbake. Norske elever ligger forholdsvis langt bak elevene
i de land en, på bakgrunn av økonomi og utvikling (OECD- land)1, finner det naturlig å
sammenligne seg med. I tillegg viser TIMMS2 undersøkelsen i 2003 at norske elevers
prestasjoner i realfagene er blant de som har gått mest tilbake fra 1995. Denne tilbakegangen
ser ut til å ha gått parallelt med læreplanenes fokus på å integrere IKT og elevaktive
arbeidsformer i skolen, for eksempel prosjektarbeid og PBL. Disse arbeidsformene skal
stimulere til økt motivasjon for arbeidet, og hjelpe elevene til å abstrahere og generalisere
kunnskap ut fra arbeid med konkrete situasjoner, for så å formulere regler på bakgrunn av
arbeidet, altså sette elevene i stand til å tenke refleksivt.
Denne undersøkelsen tar sikte på å finne ut om det virkelig er slik at bruk av IKT og annen
teknologi (i dette tilfellet Lego Mindstorms) i natur- og miljøfag øker elevenes
holdning/motivasjon i fagene. Videre setter den fokus på om valg av undervisningsmetode har
innvirkning på elevenes motivasjon, og om den eventuelt økte motivasjonen eller valg av
undervisningsmetode har innvirkning på elevenes prestasjoner i faget. I arbeidet med å finne
svar på dette er det brukt en kombinasjon av metoder hvor holdningsskjemaer,
kunnskapstester, observasjon og intervju er ment å komplimentere hverandre. Denne
kombinasjonen av metoder er gjort for å danne et mest mulig helhetlig bilde på en slik måte at
det er mulig å finne svar på forskningsspørsmålene.
1. Kan IKT og Lego påvirke holdning/motivasjon til naturfag?
2. Vil valg av undervisningsmetode virke inn på elevenes holdning/motivasjon i
naturfag?
Er det forskjeller mellom kjønnene?
1 PISA, Programme for International Student Assessment, en undersøkelse av 15- åringers kompetanse innen
lesing, matematikk og naturfag
2 Trends in International Mathematics and Sience Study, en undersøkelse av elevers prestasjoner (4 og 8 klasse) i
matematikk og naturfag i vel 50 land
2
3. Virker valg av undervisningsmetode inn på elevenes prestasjoner i faget, og er det
sammenheng mellom holdning/motivasjon og prestasjoner?