Blar i Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag på tittel
Viser treff 157-176 av 2193
-
Bokstavinnlæring i begynnaropplæringa: Korleis jobbar lærarar med bokstavinnlæring i begynnaropplæringa?
(Bachelor thesis, 2014-08-26)I Forskings- og utviklingsarbeidet eg har gjennomført med denne oppgåva, valde eg å sjå nærare på begynnaropplæringa. Dette valet gjorde eg fordi begynnaropplæringa legg grunnlaget for all vidare læring gjennom skuleåra, ... -
Brettspel som tilrettelegging for utdanning for berekraftig utvikling i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Det er aukande etterspurnad etter kunnskap om korleis ein kan leggje til rette for utdanning for berekraftig utvikling i barnehagen. Vi vil bidra med utvikling av leikande praksisar, avgrensa til deltaking i brettspel, ... -
Brobygger, kulturåpner, fagperson: en analyse av forventningene til KRLE-lærerens kompetanse i styrings- og utdanningspolitiske dokumenter
(Master thesis, 2023)KRLE er det eneste faget i den norske skolen, som har en egen lovparagraf i opplæringsloven. KRLE-faget har vært særlig omdiskutert i tilknytning til debatten om fagets formål, som også har ført til flere endringer av ... -
Bronfenbrenner: Ecology of Human Development in Ecology of Collaboration
(International Perspectives on Early Childhood Education and Development;40, Chapter, 2023)This chapter begins with a short presentation of the historical and biographical context of Bronfenbrenner’s research, which is followed by a description of his theory of an ecology of human development. This idea is ... -
Bruk av datahjelpemidler for elever med dysleksi : Spørreundersøkelse av foresatte til barn med dysleksi om bruk av kompensatoriske datahjelpemidler.
(Master thesis, 2012-07-02)Elever med dysleksi har god nytte av digitale : Spørreundersøkelse av foresatte til barn med dysleksi om bruk av kompensatoriske datahjelpemidler. hjelpemidler som kan kompensere for svake lese-‐ og ... -
Bruk av dataspill i samfunnsfag
(Master thesis, 2015-10-13)Formålet med oppgaven er å finne ut hvordan elever og lærere reflekterer over bruk av spillbasert læring i samfunnsfag, og hvilke roller læreren innehar i spillsituasjoner. Studien er gjennomført i en 7. klasse på en skole ... -
Bruk av digitale ressurser i undervisning
(Bachelor thesis, 2019) -
Bruk av digitale tankekart i historiefaget: En hjelp til faglig forståelse?
(Master thesis, 2011-06-23)Bakgrunnen for denne oppgaven har vært å se om jeg kan finne en god måte å bruke IKT på i historiefaget. Ved innføringen av LK06 har begreps- og metodesiden blitt mer fremtredende. Faget har tradisjonelt sett handlet om ... -
Bruk av digitale verkty i matematikkundervisninga: Ei kvantitativ undersøking blant lærarar på barnetrinnet
(Bachelor thesis, 2012-06-27)Målet med bacheloroppgåva vår «Bruk av digitale verkty i matematikkundervisninga: Ei kvantitativ undersøking blant lærarar på barnetrinnet» var å finne ut kva for nokre oppfatningar barneskulelærarane i Stord, Bømlo og ... -
Bruk av grafiske organisatorar i læringsarbeid
(Master thesis, 2005)Innan feltet IKT og læring finst det mykje å forska på. Gjennom deltaking i PLUTO-prosjektet ved Høgskulen Stord/Haugesund (HSH), der pedagogisk og teknologisk omstilling var nokre av måla har forfattaren gjort seg opp ein ... -
Bruk av høytlesing for å stimulere barns språk
(Bachelor thesis, 2022) -
Bruk av konkretiseringsmateriell i matematikk
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Dette er ei bacheloroppgåve i pedagogikk og elevkunnskap med fordjuping i matematikk. Motivasjon og meistring er to viktige faktorar i alt læringsarbeid, også i arbeid med å utvikla reknekompetanse. Som lærar er det viktig ... -
Bruk av konkretiseringsmateriell på mellomtrinnet: En kvalitativ undersøkelse fra lærerens perspektiv
(Bachelor thesis, 2014-08-26)Forsknings- og Utviklingsarbeidet mitt hadde som formål å finne ut hvordan lærere på mellomtrinnet bruker konkretiseringsmateriell i matematikkundervisningen, og hvordan bruken kan virke inn på elevenes læringsutbytte. ... -
Bruk av konkretiseringsmateriell på ungdomstrinnet: En kvantitativ undersøkelse fra elevens perspektiv
(Bachelor thesis, 2015-10-27)Denne bacheloroppgaven er skrevet om undervisningsfaget matematikk med fokus på peda-gogiske overveielser og elevkunnskap. Forsknings- og Utviklingsarbeidet hadde som formål å finne ut om bruk av konkretiseringsmateriell ... -
Bruk av Lego Mindstorms i natur- og miljøfag på 9. trinn
(Master thesis, 2006)Sammendrag I 2003 ble det i gjennomsnitt brukt 63 000 kroner per elevplass i grunnskolen (Statistisk sentralbyrå 2004), noe som plasserer det norske forbruket per elev i verdenstoppen. På tross av dette ser en at elevene ... -
Bruk av læringsstrategiar
(Bachelor thesis, 2012-06-27)Arbeid med læringsstrategiar er vektlagt i Kunnskapsløftet (K06) og på Læringsplakaten som overordna prinsipp for opplæringa sine læringsmål. Etter mitt syn er det først og fremst viktig at elevar får ”lære å lære” fordi ... -
Bruk av makt og tvang i barnehagen
(Bachelor thesis, 2020) -
Bruk av multimodale tekster i Den norske kirkes konfirmantundervisning
(Master thesis, 2008)Sjefsredaktør i avisen Vårt Land skriver på lederplass 16. august 2008 at trosopplæringsreformen Størst av alt er det tiltaket som Den norske kirke har mest grunn til å være stolt av de siste 10 årene. Det sier han på ... -
Bruk av musikk i barnehager i Norge og Kina
(Bachelor thesis, 2020)