• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bruk av konkretiseringsmateriell på mellomtrinnet: En kvalitativ undersøkelse fra lærerens perspektiv

Haugland, Caroline Tveit
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
CarolineTveitHaugland.pdf (402.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/218040
Date
2014-08-26
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag [2145]
Abstract
Forsknings- og Utviklingsarbeidet mitt hadde som formål å finne ut hvordan lærere på mellomtrinnet bruker konkretiseringsmateriell i matematikkundervisningen, og hvordan bruken kan virke inn på elevenes læringsutbytte. Konkretiseringsmateriell skal være et hjelpemiddel for elevene til å oppnå forståelse av matematiske begrep og symbol. Av egen erfaring er det ikke alltid slik. På bakgrunn av dette var det interessant for meg å finne ut hvilke holdninger lærere har til konkretiseringsmateriell, og hvordan de praktiserer bruken av materiellet. Utvalget mitt ble lærere på mellomtrinnet.

Problemstillingen min ble utformet slik: Hvordan bruker lærere på mellomtrinnet konkretiseringsmateriell i matematikkundervisningen? Virker bruken fremmende eller hemmende for læring?

Teoridelen har fokus på det konstruktivistiske læringssynet knyttet opp mot teoretikere som Piaget og Vygotsky. Teori om konkretiseringsmateriell, matematisk kompetanse, tilpasset opplæring og lærerkunnskap blir også presentert i denne delen, da dette er relevant teori i forhold til problemstillingen min.

Jeg har tatt i bruk intervju som kvalitativ forskningsmetode. Utvalget mitt består av tre lærere som underviser i matematikk på mellomtrinnet, med ulik utdanning og bakgrunn. Gjennom intervjuene har jeg fått et innblikk i hvordan mine informanter praktiserer bruken av konkretiseringsmateriell, og om deres tanker og holdninger rundt bruken av materiellet. Funnene mine blir fremstilt i en tabell, og deretter drøftet og vurdert i lys av tidligere presentert teori.

Resultatene fra forskningsarbeidet tilsier at lærere på mellomtrinnet bruker konkretiseringsmateriell i matematikkundervisningen, men i ulik grad. Materiellet blir bruk i gjennomgang av nytt stoff, og når enkeltelever trenger ekstra støtte til å utvikle forståelse for matematiske begrep og symbol. Informantene gir uttrykk for at de burde være flinkere til å ta materiellet i bruk i undervisningssituasjoner, men ser på det som vanskelig da det er et begrenset utvalg av konkreter på deres arbeidsplass.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit