Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 965-984 av 4096
-
En kvalitativ studie av hvordan temaet transidentitet og transelever i norsk skole håndteres av ulike involverte aktører
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en undersøkelse av hvordan samfunnet på ulike nivåer tilrettelegger for at norske skoler kan møte transelever og transidentitet på en god måte. Bakgrunnen for valg av temaet er interesse for å ... -
En kvalitativ studie av hvordan ungdomsskoleelever argumenterer sammen
(Master thesis, 2023)I løpet av skolegangen skal elever i den norske skolen tilegne seg en rekke kunnskaper. I vårt informasjonssamfunn har det å kunne vurdere kunnskap i informasjonssamfunnet blitt en ferdighet som er viktig for å være i stand ... -
En kvalitativ studie av nivådifferensiert undervisning i matematikk
(Bachelor thesis, 2019) -
En kvalitativ studie av religiøse minoritetsforeldres samarbeid med skolen – opplever de anerkjennelse og respekt for egne religiøse og kulturelle verdier?
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er skole-hjem samarbeid med fokus på anerkjennelse og respekt av foreldres religiøse tilhørighet og kulturelle verdier i KRLE-faget. I denne studien er jeg interessert i å undersøke hvordan foreldrene ... -
En kvalitativ studie om arbeid med omsorgssvikt
(Bachelor thesis, 2023) -
En kvalitativ studie om geometrisk tenkning i en fysisk aktiv undersøkelse av rektangler
(Master thesis, 2023)Ifølge Lerum et.al (2021) har fysisk aktivitet fått stadig større plass i den norske skolen det siste tiåret. En av årsakene er at norske barn og unge er i for lite fysisk aktivitet. Det viser tallene fra kartleggingsund ... -
En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslærere arbeider didaktisk med kroppspressproblematikk på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne studien gir innblikk i fire kroppsøvingslæreres refleksjoner omkring kroppssyn og hvordan de arbeider med kroppspressproblematikk blant elever på mellomtrinnet. Studien undersøker også hvorvidt lærerne opplever at ... -
En kvalitativ studie om hvordan lærere erfarer metoden STL+ som et digitalt hjelpemiddel i elevers første lese- og skriveopplæring
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne forskningsstudien er å videreføre hvilke erfaringer lærere har med metoden “skrive seg til lesing med lydstøtte” (STL+) som et digitalt hjelpemiddel i elevers første lese- og skriveopplæring. Studien ... -
En kvalitativ studie om hvordan tre lærere kan påvirke elevers motivasjon i matematikkfaget
(Master thesis, 2023) -
En kvalitativ studie om læreres opplevelse av digitale verktøy som tilrettelegging for skolefaglig mestring og motivasjon for elever med lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2023)Opplæringsloven er tuftet på skolens mandat, den fremhever at opplæringen skal tilpasses evnene og forutsetningene hos den enkelte elev (Opplæringslova, 1998, §1-3). Nitten prosent av norske elever presterer under kritisk ... -
En kvalitativ studie om muligheter og begrensninger med uteskole
(Bachelor thesis, 2018) -
En kvalitativ studie om stoffrester og materialutnyttelse i faget kunst- og håndverk.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet med hensikt å belyse mulighetene som ligger i å arbeide med stoffrester som materiale. Studien er todelt og tar for seg en skoleundersøkelse og en praktisk undersøkelse. Skoleundersøkelsen ... -
En kvalitativ studie om tilrettelegging av kreativitet i gjennomføringen av et undervisningsopplegg om teknologi
(Master thesis, 2023)Evnen til nyskapning, problemløsning og kreativitet kan ha stor nytteverdi for samfunnet. Som fremtidig lærer vil det derfor være viktig å ha kunnskap om hvordan man kan legge til rette for kreativitet i naturfag, og ikke ... -
En kvalitativ studie om- og eventuelt hvordan dramaforløp kan bidra til etisk refleksjon i KRLE-faget
(Master thesis, 2023)I dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan bruk av drama som undervisningsmetode kan bidra til elevenes etiske refleksjon og etikklæring i faget KRLE. Masteroppgaven analyserer også hvordan dette kan være med på å ... -
En kvalitativ undersøkelse om nivådeling, og sterke elevers motivasjon til matematikkfaget : “Poenget i skolen er ikke å danne en elitegruppe; det er snakk om å gi alle en utfordring!” av
(Bachelor thesis, 2015)Denne oppgaven er skrevet med bakgrunn i en kvalitativ undersøkelse av temaet nivådeling. Oppgaven retter fokuset mot hvordan vi skal ta vare på de sterke elevene i skolen, ettersom det er en oppfatning at disse elevene ... -
En kvalitativ, deskriptiv studie av hvilken rolle sansing kan spille i meningsskaping i naturfagsundervisning
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken rolle bruk av sanser kan spille i en meningsskapingssituasjon. Jeg har tatt utgangpunkt i følgende to forskningsspørsmål: «hvordan bruker en gruppe elever sansene ... -
En kvantitativ studie om lærere som har elever med manglende deltakelse i kroppsøvingsfaget på barneskolen
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Kroppsøving er det tredje største faget i grunnskolen (Sæle & Hallås, 2020, s. 29). Til tross for at læreplanen i kroppsøving vektlegger at faget skal stimulere til livslang bevegelsesglede og motivere til en ... -
En kvantitativ studie vedrørende elevers bruk av skjuleteknikker i kroppsøvingsfaget: En undersøkelse av hvilke skjuleteknikker som kommer til uttrykk hos elever på 6.- og 7. trinn i kroppsøvingsfaget, og i hvilken grad skjuleteknikkene blir benyttet
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Kroppsøving er et læringsfag som skal bidra til at elever lærer, sanser, skaper og opplever med kroppen. Faget skal bidra til at elever utvikler kompetanse innen trening, helse og livsstil, samtidig som det skal ... -
En kvantitativ undersøkelse av rammeplanens betydning for barnehagelærere
(Bachelor thesis, 2022)