Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Title
Now showing items 945-964 of 4096
-
En fargerik skolehverdag: Et ønske om å fremme elevers kreativitet i grunnskolen
(Bachelor thesis, 2022) -
En fenomenologisk tilnærming til pedagogiske lederes arbeid med, og holdning til barneseksualitet
(Bachelor thesis, 2020) -
En for ettåringen, to for toåringen og tre for barnehagelæreren
(Bachelor thesis, 2019) -
En forskning på barns frilek: Hvilken betydning har barnehagepersonalet sine roller i barns frilek?
(Bachelor thesis, 2020) -
En fremstilling av ulike oppgavetyper og oppgavefokus i lærebøker for minoritetsspråklige elever
(Bachelor thesis, 2019) -
En god og trygg start på barnehagelivet
(Bachelor thesis, 2023)The purpose of this bachelor thesis is to acuire more knowledge of the youngest children`s habituation to the kindergarten. Over the years, there has been a drastic increase in the number of children aged 1-2 years in the ... -
En historie om «dem» eller en historie om «oss»? Hvordan skal historien om nordmenn som jobbet for eller samarbeidet med den tyske okkupasjonsmakten og/eller var medlemmer av NS, framstilles?
(Master thesis, 2019)Problemstilling: Studien har analysert omtale og debatt i form av avisartikler i norske aviser som omhandler populærlitterære bøker om nordmenn som samarbeidet med eller jobbet for den tyske okkupasjonsmakten og/eller var ... -
En historiefaglig dramadidaktikk? Bruk av dramaforløp for utvikling av historiebevissthet hos elever
(Master thesis, 2018)Det er gjort lite forskning på hvordan arbeid med dramaforløp kan utvikle historiebevissthet hos elever i skolen. Målet med denne masteroppgaven er å få en grunnleggende og dypere forståelse av hvordan dramaforløp kan ... -
En inkluderende skole for alle: En kvalitativ dokumentanalyse av NOU 2015:2 og Meld. St. 6 (2019-2020)
(Master thesis, 2023)Denne masteravhandlingen er en dokumentanalyse av Meld. St. 6 (2019-2020) og NOU 2015:2. Problemstillingen som oppgaven har formet seg rundt er «Hvordan kommer inkluderingsbegrepet til uttrykk i to utvalgte styringsdokumenter, ... -
En intervjustudie av lærere sine erfaringer i møte med elever som viser en utagerende atferd
(Master thesis, 2023)Masterprosjektet har hatt som formål å se på lærere sine erfaringer i møte med elevers utagerende atferd, og hvordan utvalgte skoler forebygger denne uønskede atferden på systemnivå. Problemstillingen for studien er ... -
En kartlegging av hvordan elevene på ungdomsskolen opplever spisepausen - med fokus på sosialt samvær
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål: Barn og unge i dag tilbringer mye av tiden sin på skolen. Opplæringsloven sier at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel, og læring. For at elevene skal trives ... -
En kontaktlærers rolle i møte med skolevegring
(Master thesis, 2023)I denne studien var hovedfokuset å finne ut av en kontaktlærers rolle i møte med skolevegring. Formålet var dermed å få innsikt i rollen som kontaktlærer rundt fenomenet, og forsøke å skape en bredere forståelse for feltet. ... -
En kort rapport om det flerfaglige kunstformidlingsprosjektet Skapningar frå djupet
(Research report, 2017) -
En kritisk diskursanalyse av boka Sint og glad i barnehagen med fokus på barns sinne
(Bachelor thesis, 2019) -
En kvalitativ casestudie av elever som arbeider med installasjoner på vitensenter
(Master thesis, 2023)Som lærer er det viktig å ha kunnskap om, og innsikt i hvordan og hvorfor man benytter seg av ulike læringsarenaer, som for eksempel et vitensenter. Gjennom å ha kunnskaper om utforming og tilrettelegging, kan elevene få ... -
En kvalitativ forskningsoppgave om hvilke valg som har betydning for å skape lekemiljø i barnehagens rom
(Bachelor thesis, 2020) -
En kvalitativ studie av elevers og læreres bruk av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte)
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å undersøke elevers og læreres bruk av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) på 1. trinn med utgangspunkt i problemstillingen; Hvordan påvirker bruken av STL+ (skrive seg til lesing ... -
En kvalitativ studie av hvordan de retoriske appellformene kommer til uttrykk hos et utvalg elever i en utforskende dialogisk debatt
(Master thesis, 2021)Med utgangspunkt i muntlighet som grunnleggende ferdighet i norskfaget er formålet med denne studien å undersøke hvordan et utvalg elevers retoriske ferdigheter kommer til uttrykk i en utforskende form for debatt. Følgende ... -
En kvalitativ studie av hvordan plassering av livsløp i tid og rom påvirker personers liv
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg gjennomført en livsløpsanalyse av hvordan to ulike generasjoner opplevde å gå fra ung til voksen i to ulike historiske perioder. Jeg har rettet søkelyset mot hvordan unge i Stavanger har opplevde ...