En kvalitativ undersøkelse om nivådeling, og sterke elevers motivasjon til matematikkfaget : “Poenget i skolen er ikke å danne en elitegruppe; det er snakk om å gi alle en utfordring!” av
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/285177Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven er skrevet med bakgrunn i en kvalitativ undersøkelse av temaet nivådeling. Oppgaven retter fokuset mot hvordan vi skal ta vare på de sterke elevene i skolen, ettersom det er en oppfatning at disse elevene ofte blir glemt. Vår erfaring er at det i norsk skolepedagogisk litteratur er en klar overvekt av litteratur som retter fokuset mot de svake elevene, og at de sterke elevene blir gitt mindre oppmerksomhet. Oppgaven vil se på teori som er knyttet til prinsippet om tilpasset opplæring, nivådeling og de sterke elevenes motivasjon. Vi har undersøkt i hvilken grad nivådeling kan fungere som et tiltak for tilpasset opplæring, samtidig som vi har sett på hvordan motivasjonen til de sterke elevene blir påvirket av å være i en nivåhomogen gruppe.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i grunnskolelærerutdanning 5.-10.
PE-379
Mai 2015