En kvalitativ studie av hvordan temaet transidentitet og transelever i norsk skole håndteres av ulike involverte aktører
Abstract
Denne masteroppgaven er en undersøkelse av hvordan samfunnet på ulike nivåer
tilrettelegger for at norske skoler kan møte transelever og transidentitet på en god måte.
Bakgrunnen for valg av temaet er interesse for å bidra til et inkluderende samfunn hvor alle
kan være seg selv uavhengig av kjønns- og seksualitetsnormene. Masteroppgaven har som
formål å svare på problemstillingen «Hvordan håndterer ulike involverte aktører
kjønnsidentitetstematikken i den norske skolen?» Det ble brukt tre typer for metode som
utfyller hverandre: 1. Dokumentanalyse. 2. deltakende observasjon. 3. Intervju.
Datainnsamlingen foregikk høsten 2021. Oppgaven støtter seg på et kjønnsteoretisk
rammeverk. Sentrale funn i studien er at det fortsatt er mye berøringsfrykt i ulike sektorer
av samfunnet, men vi har gått fra å ha et konstruktivistisk syn på dette med å gjøre kjønn,
der det er to kjønn (jente og gutt), en mor og en far og der jenter og gutter har ulike leker –
til et samfunn som er mer åpent for aksept og friheter innen kjønnsidentitetstematikken.
Det er ikke noen generelle tiltak i skolen når det kommer til kjønnsidentitetstematikken,
men mennesker som jobber med barn- og unge må være med på å bryte heteronormene
samfunnet bærer preg av. Selv om vi har kommet en lang vei siden tematikken først kom på
den nasjonale politiske agendaen i 2008, har vi fortsatt en vei igjen å gå.
Description
Master i samfunnsfagdidaktikk
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag.
16.05.2022