En kvalitativ studie av religiøse minoritetsforeldres samarbeid med skolen – opplever de anerkjennelse og respekt for egne religiøse og kulturelle verdier?
Abstract
Temaet for denne studien er skole-hjem samarbeid med fokus på anerkjennelse og respekt av foreldres religiøse tilhørighet og kulturelle verdier i KRLE-faget. I denne studien er jeg interessert i å undersøke hvordan foreldrene opplever samarbeidet med skolen, og om anerkjennelse og respekt av religiøst mangfold finner sted i samarbeidet. Foreldrene forstår norsk, og kan i ulik grad gjøre seg forstått på norsk. Studien undersøker også foreldrenes opplevelse i forhold til kommunikasjon med skolen og deres medbestemmelse i klasserommet.
Bakgrunn: Ettersom at Norge stadig blir mer og mer sekularisert, er det viktig at skolen er bevisst og øker sin kompetanse når de skal samarbeide med religiøse minoritetsforeldre. Gjennom et tett, inkluderende, åpent og gjensidig skole-hjem samarbeid vil foreldrene kunne oppleve anerkjennelse og respekt for sine verdier. Med utgangspunkt i dette ønsket jeg å undersøke om foreldrene opplever anerkjennelse og respekt i samarbeidet med skolen. På bakgrunn av dette kom jeg frem til følgende problemstilling: Hvordan opplever foreldre og foresatte fra religiøse minoriteter skole-hjem samarbeidet i KRLE-faget? Opplever de anerkjennelse og respekt for egne religiøse og kulturelle verdier?
Metode: Studiens problemstilling vektlegger begrepet opplevelse. Studien er derfor forankret i fenomenologien, men jeg har en hermeneutisk fenomenologisk posisjonering fordi jeg fokuserer på foreldrenes opplevelse av mening. Jeg har tatt i bruk kvalitativ metode gjennom å intervjue fire religiøse minoritetsforeldre. Foreldrene har delt sine opplevelser og erfaringer med skole-hjem samarbeidet i den norske skolen. Gjennom bruk av anerkjennelsesteori, modeller og forskning/litteratur, drøfter oppgaven om foreldrene opplever anerkjennelse og respekt i samarbeidet med skolen. Slik bidrar oppgaven med nye tanker og refleksjoner om foreldrenes syn på samarbeidet med skolen, og hva som bør vektlegges i samarbeidet med religiøse minoritetsforeldre for at de skal oppleve anerkjennelse og respekt for deres religiøse
og kulturelle verdier.
Resultater: Denne undersøkelsen viser at foreldrene selv opplever at de blir respektert av skolen, men samtidig at de gir uttrykk for sider av samarbeidet som ikke er like kvalitetsikret. Funnene viser at skolen har en vei å gå når det kommer til anerkjennelse og respekt av minoritetsforeldrenes religiøse tilhørighet og kulturelle verdier. Studien gir også innsikt i hva religiøse minoritetsforeldre forventer av et skole-hjem samarbeid. Disse innebærer primært et behov for gjensidig tillit, kommunikasjon, og visse prinsipper som å bli respektert,medvirkning i skolen, barnas sosiale og psykososiale miljø, og bedre informasjonsutveksling. For å kunne konkludere med om religiøse minoritetsforeldre opplever anerkjennelse og
respekt i skole-hjem samarbeidet, var det nødvendig å konkretisere hvilke forventninger de hadde til dette. Det er viktig å huske på at denne studien er basert på et lite antall informanter og deres individuelle opplevelser, og at det derfor er viktig å være forsiktig med å generalisere funnene til hele populasjonen av religiøse minoritetsforeldre. Likevel kan denne studien gi en innsikt i hvordan religiøse minoritetsforeldre opplever samarbeidet med skolen, og gi et grunnlag for videre forskning og tiltak for å forbedre samarbeidet med skolen