Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 913-932 av 4095
-
Elevers refleksjoner ved filmatisering av novelle
(Master thesis, 2019)Denne avhandlingen handler om elevers refleksjoner om adaptasjon og multimodalitet. Hensikten har vært å finne ut hvordan elevene velger, og hvordan de tenker, når de skal filmatisere en novelle. Problemstillingen er: ... -
Elevers respons på performativ læring: Om elevers respons på performativ læring med henblikk på å ta andres perspektiv i KRLE
(Master thesis, 2023)Denne masteren tar for seg problemstillingen: Hvordan responderer elever på KRLE-undervisning som baserer seg på performativ læringsteori, med særlig blikk på kjerneelementet å ta andres perspektiv? For å svare på ... -
Elevers samtaler om bildeboken Skylappjenta: En studie av hvordan elever på mellomtrinnet samtaler om bildeboken Skylappjenta og temaet kulturmøter
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven undersøker hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet samtaler om bildeboken Skylappjenta og temaet kulturmøter. Studien består av en bildebokanalyse og en resepsjonsanalyse. Oppgaven bygger på teori om kultur, ... -
Elevers snakk under utforskende aktiviteter i naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Utforsking er blitt et ideal i naturfagundervisning. Det fremgår både av læreplaner og i lærerutdanningen. Likevel er det dokumentert lav anvendelse av utforskende arbeidsmåter i norske klasserom. Samtidig ser vi at læreres ... -
Elevers utfordringer i arbeid med matematisk modellering
(Master thesis, 2020)Studiens hensikt er å undersøke elevers matematiske modelleringsprosess i et undervisningsopplegg med bruk av ekte data. Fokuset er blitt særlig rettet mot elevenes utfordringer og valideringer i denne prosessen. Bakgrunnen ... -
Elevers valideringer i arbeid med matematisk modellering
(Master thesis, 2021)Matematisk modellering er fremtredende i den nye læreplanen. Til tross for en del forskning på feltet som omhandler matematisk modellering, mangler det forskning rettet mot validering i arbeid med matematisk modellering. ... -
Elevmedvirkning i kroppsøving - En kvalitativ studie av noen lærere- og elevers beskrivelser av elevmedvirkning i kroppsøving på ungdomsskolen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har til hensikt å belyse hvordan noen elever i ungdomsskolen opplever elevmedvirkning og hvordan noen lærere i ungdomsskolen praktiserer elevmedvirkning. Dette gjøres gjennom ... -
Elevmedvirkning i vurderingsarbeidet i kroppsøving - En kvalitativ studie om noen ungdomsskoleelevers fortellinger om, og ønsker for, vurdering i kroppsøving.
(Master thesis, 2020)Vurdering skal være en integrert del av det daglige læringsarbeidet i skolen. I mange år har Utdanningsdirektoratet presisert at elever som deltar i vurderingsarbeidet blir mer bevisste på hvor de er i sin læring, hvor de ... -
Elevprodusert podkast som didaktisk verktøy i norsk muntlig: En singel case-studie om hvordan elevprodusert podkast ble brukt i undervisning, læring og vurdering i norsk muntlig på vg2 studiespesialiserende
(Master thesis, 2021)Denne single case-studien ser på hvordan podkasting bidro i undervisning, læring og vurdering av norsk muntlig for studiespesialiserende på vg2. Formålet med undersøkelsen er å diskutere alternative arbeidsmetoder i ... -
Elevstyrt læring i Montessoriskulen
(Bachelor thesis, 2017)Denne oppgåva er skriven med bakgrunn i ei kvalitativ undersøking av tema montessoripedagogikk, og det arbeidande mennesket frå generell del av læreplanen. Oppgåva rettar fokus på det tilrettelagte miljøet i montessoripe ... -
Elevtekster i digitale læringsomgivelser
(Digital kompetanse 2006 nr.1, Journal article, 2006)The article presents findings from the testing of eLogg, a primary and secondary school learning environment based on the principles of weblogs and wikis. Most students demonstrated extended digital literacy proficiency, ... -
Elevutstillingen: Fremmende eller hemmende faktor i kreative prosesser?
(Master thesis, 2016-08-12)Utstilling som presentasjonsmetode etter fullført prosess og produkt, benyttes i stor utstrekning i de estetiske fagene i skolen. Derfor syntes det interessant å se nærmere på ulike mulige faktorer som kan påvirke elevenes ... -
Elevvurdering i kroppsøving på barneskolen
(Master thesis, 2023)Elever lærer i mange ulike situasjoner, men i situasjoner hvor de selv opplever behov for utvikling av ferdigheter, holdninger og kunnskaper er de situasjonene de lærer best. Elevvurdering brukes for å fremme læring ved å ... -
Embodied eco-embroidery - creative craftsmanship in sustainable STEAM-education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The UN Sustainable Development Goal 4 (SDG4) addresses equal access to quality education, focusing on literacy, numeracy and the science-field STEM subjects (Science, Technology, Engineering, Mathematics), - seemingly ... -
Embodied eco-embroidery Creative craftsmanship in sustainable STEAM-education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The UN Sustainable Development Goal 4 (SDG4) addresses equal access to quality education, focusing on literacy, numeracy and the field of science throughSTEMsubjects (Science, Technology, Engineering, Mathematics) –seemingly ... -
Embodying Environmental Relationship: A Comparative Ecocritical Analysis of Journey and Unravel
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Departing from Jane Suzanne Carroll’s contention that “Landscapes are at once geographical and historical, natural and cultural, experienced and represented, and present a spatial interface between human culture and physical ... -
Emitted and omitted discourses on diversity – time to admit privilege, race and power?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Discourses on diversity in education have great importance for socially just educational practices. This article examines Norwegian teachers’ reflections and language use on diversity, applying Critical Discourse Analysis ... -
Emosjonell utvikling ved omsorgssvikt
(Bachelor thesis, 2020) -
En empirisk undersøkelse av norske friluftslivsstudenters oppfatninger om friluftsliv og lederskap : hvordan utvikles og endres oppfatningene underveis i en 3-årig bachelorutdanning i friluftsliv, og hva det kan bety for bachelorutdanningen
(Master thesis, 2013)Oppgavens formål er å undersøke friluftslivsstudenters oppfatninger om friluftsliv og lederskap samt å drøfte deres praktiske konsekvenser ut fra utdanningsprogrammets perspektiv. For å kontekstualisere oppfatningene, blir ...