Elevutstillingen: Fremmende eller hemmende faktor i kreative prosesser?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2398981Utgivelsesdato
2016-08-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for kunstfag [263]
Sammendrag
Utstilling som presentasjonsmetode etter fullført prosess og produkt,
benyttes i stor utstrekning i de estetiske fagene i skolen. Derfor syntes det
interessant å se nærmere på ulike mulige faktorer som kan påvirke
elevenes kreative prosesser og produkter hvis arbeidet deres skal stilles ut
eller ikke, og om en utstillings kontekst, plassering og størrelse også er av
betydning. Teoretisk rammeverk baserer seg på teorier knyttet til
motivasjon og læring, læringsmiljø og sosiale aspekter, kreativitet og
arbeidsprosesser. For å belyse problemstillingen har jeg benyttet kvalitativ
tilnærming og i tillegg til observasjoner, gjennomført fokusgruppeintervju
og individuelle intervju med elever på Vg1 design og håndverk, Vg2 interiør
og utstillingsdesign og lærere på relevante fagområder. Resultatene av
undersøkelsene viser faktorer som spiller inn på om elevenes prosess og
produkt påvirkes av at arbeidet skal ende i en utstilling, for eksempel
elevenes sosiale og faglige kompetanse og trygghet, selveffektivitet,
læringsmiljø og motivasjon. Gjennom analyse og tolkning av funn fra de
kvalitative undersøkelsene kom det frem at visshet om en forestående
utstilling er av stor betydning for elever med middels måloppnåelse i
programfag. Deres kreative prosesser ble påvirket positivt ved at de jobbet
grundigere med sine ideer og sitt håndverk. Motivasjon til prestasjon økte i
takt med presentasjonens dimensjon og situasjon – det vil si en utstillings
kontekst, størrelse og status. Hvis arbeidet ikke stilles ut, eller utstillingen
ikke gir arbeidets opphavsperson til kjenne, virker det som om
motivasjonen reduseres. Elever med generelt lav og høy faglig kompetanse
og måloppnåelse ga uttrykk for at en utstilling ikke påvirket arbeidet deres i
særlig grad.