Elevers samtaler om bildeboken Skylappjenta: En studie av hvordan elever på mellomtrinnet samtaler om bildeboken Skylappjenta og temaet kulturmøter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2601295Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven undersøker hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet samtaler om bildeboken Skylappjenta og temaet kulturmøter. Studien består av en bildebokanalyse og en resepsjonsanalyse. Oppgaven bygger på teori om kultur, modernitet, kollektivisme og individualisme. Resepsjonsestetikk og bildebokteori vil også bli benyttet i studien. Jeg har valgt å skrive denne oppgaven for å undersøke elevers samtaler om en bildebok som tar for seg temaet kulturmøter.
De litterære samtalene ble gjennomført i to klasser på mellomtrinnet av deres respektive lærere. I samtalene reflekterte elevene rundt et møte mellom en ung jente tilhørende en ikkevestlig kultur, og en ung mann tilhørende en vestlig og senmoderne kultur. De så også på den unge jentas utvikling, frigjøring og identitetsreise i møtepunktet mellom kulturer med motstridende verdier.
Samtalene viser at elevene oppdager og reflekterer rundt et møte mellom en moderne kultur med fokus på selvbestemmelse, frihet og konsum og en tradisjonell kultur med fokus på beskyttelse, anstendighet og tradisjon. Bokens estetiske uttrykk, som kommer til syne gjennom bokens samspill mellom ord og bilder og visuelle symboler, legger til rette for ulike tolkningsmuligheter i møtet med konfliktstoff og etiske problemstillinger. Elevenes tolkninger av de visuelle symbolene leder mot en modernitetsdiskusjon. Dette kommer blant annet til syne gjennom elevenes utsagn knyttet til frihet og selvidentitet, som er sentrale temaer i et moderne samfunn. Lesningene av- og samtalene om boken førte til refleksjon rundt ulike kulturer, elevenes samtid og holdninger som har vokst fram i moderniteten
Beskrivelse
Master i barne- og ungdomslitteratur Avdeling for lærerutdanning 15.05.19