Elevvurdering i kroppsøving på barneskolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3075291Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Elever lærer i mange ulike situasjoner, men i situasjoner hvor de selv opplever behov for utvikling av ferdigheter, holdninger og kunnskaper er de situasjonene de lærer best. Elevvurdering brukes for å fremme læring ved å la elevene ta del i evalueringen av egen læring og utvikling. Det finnes lite forskning som undersøker arbeidet med elevvurdering i kroppsøving på barneskolen. Et fenomen kan utspille seg på forskjellige fra hvordan det ideelt beskrives i lærebøker, til hvordan det faktisk foregår i hverdagen. Hensikten med studien er å skape innsyn i hvordan elevvurdering utspiller seg i en hektisk hverdag, og har resultert i følgende problemstilling: Hvilke tanker og erfaringer har kroppsøvingslærere med elevvurdering på barneskolen? Det er ønskelig at studien skal resultere i en oversikt hvor funnene kan fungere som tips, inspirasjon og diskusjon til hvordan andre studenter og lærere kan arbeide med elevvurdering. Studiens data ble innhentet ved å- benytte kvalitative semistrukturerte forskningsintervju. Utvalget bestod av fire kroppsøvingslærere med utdanning innenfor kroppsøving og- eller idrettsfaget. Resultatet er avdekket gjennom en tematisk analyse, og farget av en sosiokulturell forståelse med en fenomenologisk tilnærming. Det konkluderes med at læreren må kommunisere med elevene, for å forstå, skape og dele kunnskap om hvordan elevene utvikler seg og hvilke behov de har. Kunnskap om den enkeltes forutsetninger er avgjørende i arbeidet med VFL
Beskrivelse
Masteroppgave i kroppsøving, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen