Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Title
Now showing items 700-719 of 4096
-
Drama i matematikk: En studie av fem åttendeklasseelevers opplevelse av å arbeide med matematikk gjennom dramafaglige arbeidsmetoder
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som formål å gi innsikt i hvordan fem elever i åttende trinn opplever å arbeide med matematikk gjennom et tverrfaglig prosessdrama med rollekategorier. Gjennom individuelle, semistrukturerte intervju ... -
Drama i undersøkende matematikkundervisning i begynneropplæringen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å se på hvilken funksjon drama kan ha i undersøkende matematikkundervisning om temaet tid i begynneropplæring. Gjennom dramaforløpet «Tidemann som har mistet tiden» har elevene deltatt ... -
Drama som uttrykk for djup læring
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgåva vert det undersøkt på kva måte drama som læringsform kan bidra til djup læring og som vurderingsverkty i grunnskulen. Gjennom aksjonsforsking er det utvikla og gjennomført eit langstrakt dramaforlaup ... -
Dramatisk lek i barnehagen: «Hvordan bidrar arbeid med dramatisk lek til barns danning?»
(Bachelor thesis, 2020) -
«Drift stel tida vår» – skuleleiarar sine erfaringar med å leie berekraftig kunnskapsforvaltning i vidaregåande skular
(Chapter; Peer reviewed, 2022)Føremålet med denne artikkelen er å få fram ny kunnskap om kva som kjenneteiknar leiingspraksis i vidaregåande skular når målsetjinga er arbeidsplassbasert kompetanseutvikling for berekraftig kunnskapsforvaltning. Artikkelen ... -
Drøftande skriving på ungdomssteget: Ein elevtekstanalyse med utgangspunkt i stasislæra
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Emnet for artikkelen er drøftande skriving, slik skrivemåten vert forstått i skriveopplæringa. Det å få fram ulike sider ved ei sak er ein mykje brukt karakteristikk av drøfting. I skriveopplæringa vert dette forstått som ... -
”Du bare gjør det på en måte, uten at du tenker over det” Danning i norskfaget – dialog og kritisk tenking
(Bachelor thesis, 2015)På 1970-‐ tallet kom danningsbegrepet inn i skolen som beskrivelse av dens grunnleggende formål. Laila Aase, en av de didaktiske forskerne som har arbeidet mest med danningsbegrepet i norskfa ... -
”Du behøver bare se dig lidt omkring” Representasjon av planter i svenske og norske bildebøker fra tidlig 1900-tall
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Plants are not only vital to all other life on earth; as parts of settings and narrative frames as well as actors, they also form a frequent literary motif, not least in children’s literature. This article explores how ... -
Du bestemmer – hvordan påvirker kampanjen målgruppen? En evalueringsstudie
(Master thesis, 2012-10-29)Denne studien er en evaluering av kampanjen Du bestemmer som er en holdningskampanje i regi av Teknologirådet, Datatilsynet og Senter for IKT i utdanningen. «Målet med kampanjen er å øke ungdoms kunnskap om personvern, ... -
Du får ikke leke med oss!
(Bachelor thesis, 2019) -
«Du får ikkje leike med oss» : ei bacheloroppgåva om mobbing blant barn i barnehagen
(Bachelor thesis, 2014)I følgje rammeplanen (2011) skal det ikkje vere rom for diskriminering eller krenkande ord og handlingar i barnehagen si verksemd, og av respekt for både fellesskapet og det enkelte individ må dette atterspeglast i det ... -
«Du forstår ikke hvor sinnssykt dypt dette spillet er!» Bruk av leseforståelsesstrategier og tolkning av dataspillet Draugen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever tar i bruk leseforståelsesstrategier for å navigere seg i det norskproduserte dataspillet Draugen, og hvordan de sammen tolker handlingen i spillet. Dataspill er et medium som ... -
‘Du kalte meg Kate’ Kjønnsidentitetstematikk i ungdomsromanene Hør her’a! og Kunsten å være normal.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan språket på replikk- og fortellernivå, bidrar til utforskningen av kjønnsidentitetstematikk i et utvalg nyere ungdomslitteratur. Kjønnsidentitetstematikk, eller kjønnsinkongruens, er ... -
Du kan aldri vite kva morgondagen bringer: Zambiske barn sine tankar om eiga framtid
(Student paper, others, 2016) -
"Du kan jo ikkje lære å spikke noe uten å faktisk gjøre det"- Inger 15 år. En studie om erfaringslæring
(Master thesis, 2016-08-12)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har vært ungdomsskoleelevens utvikling av kyndighet i en konkret læringssituasjon. Med fokus på erfaringslæring i lys av den sosiokulturelle teorien har jeg jobbet ut i fra følgende ... -
Du må se bak atferden min
(Bachelor thesis, 2023)The topic of our bachelor's thesis is how pedagogues work to include five-year-olds with disruptive behavior in free play. Based on our research question, the text has a consistent focus on four themes: free play, disruptive ... -
«Du må tro det før du kan se det» : omsorgssvikt og barn i sårbare livssituasjoner, hvordan kan vi jobbe med dette i barnehagen og i samarbeid med andre etater?
(Bachelor thesis, 2017)«Hvordan kan et godt samarbeid i barnehagen og tverretatlig være med på å avdekke flere tilfeller av omsorgssvikt og barn i sårbare livssituasjoner?»Vårt mål med denne oppgaven er å få økt kunnskap og innsikt i det å arbeide ... -
«Du må trø så varsomt»: en undersøkelse av barnehagelæreres refleksjoner om egen rolle i barnestyrt lek
(Master thesis, 2021)Tittel: «Du må trø så varsomt»: en undersøkelse av barnehagelæreres refleksjoner om egen rolle i barnestyrt lek. Formål: Rammeplan for barnehagen er tydelig på at leken skal ha en sentral plass og lekens egenverdi skal ... -
"Du och jag, Alfred": En oppgave om barn med utagerende atferd og barnehagen som en arena for mestring
(Bachelor thesis, 2016)