”Du bare gjør det på en måte, uten at du tenker over det” Danning i norskfaget – dialog og kritisk tenking
Abstract
På
1970-‐
tallet
kom
danningsbegrepet
inn
i
skolen
som
beskrivelse
av
dens
grunnleggende
formål.
Laila
Aase,
en
av
de
didaktiske
forskerne
som
har
arbeidet
mest
med
danningsbegrepet
i
norskfaget
de
siste
årene,
hevder
at
norskfaget
har
en
særegen
posisjon
i
forhold
til
danning
i
skolen
(Aase,
2005a).
Den
norske
forfatteren
og
filosofen
Jon
Hellesnes
skreiv
en
artikkel
i
1969
som
heter
”Ein
utdanna
mann
og
eit
danna
menneske”,
der
målet
hans
var
å
rehabilitere
eller
utvide
danningsbegrepet.
Han
mener
at
danning
ikke
er
noe
en
har,
men
noe
en
er
i
verden
og
at
det
er
en
utviklingsprosess
som
aldri
tar
slutt.
Dialog
med
andre
kan
føre
til
en
sammenflyting
og
utviding
av
forståelseshorisonten,
og
dette
kan
føre
til
at
andre
annet
perspektiv
på
eller
tenkemåter
om
verden.
Han
setter
dialog
som
en
forutsetning
for
danning.
I
tillegg
sier
Hellesnes
at
danning
handler
om
at
vi
ikke
godtar
stående
sannheter
i
samfunnet,
men
at
vi
har
evne
til
å
tenke
kritisk
(Hellesnes,
2002).
Med
bakgrunn
i
dette
har
jeg
formulert
følgende
problemstilling
Hvordan
arbeider
norsklærere
med
danningsperspektivet
i
skolen?
-‐
Hvilke
syn
har
de
på
danningens
plass
i
norskfaget?
-‐
Hvordan
bruker
de
dialog
og
kritisk
tenking
i
danningsarbeidet
i
norskfaget?
Description
Grunnskolelærer 5-10
PE379
Vår 2015