Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 2762-2781 av 4096
-
Norsk kvinnefotball og media
(Bachelor thesis, 2018) -
Norsk- og matematikklæreres oppfatning av kroppsøvingsfagets legitimering og verdi
(Master thesis, 2018)I læreplanen for kroppsøving legges det føringer for hva faget skal inneholde og hvorfor. Dette fungerer som et rammeverk for fagets indre og ytre legitimitet og verdi som eget fag i norsk skole. Flere studier viser at det ... -
Norske 9. trinnselevers mestringsforventninger ved utforskende matematikkoppgaver
(Master thesis, 2023)Lav prestasjon og deltakelse i matematikk vekker bekymringer både nasjonalt og internasjonalt. En ser sammenheng mellom elevers prestasjon i matematikkfaget og mestringsforventning. Temaet for denne oppgaven er elevers ... -
Norske barnetragediar: Ein studie av norsk barneteater si skildring av tabubelagd tematikk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva har vore eit bidrag til å undersøke korleis norsk barneteater skildrar tabubelagd tematikk, og har trekt fram faktorar som påverkar korleis tabubelagd tematikk vert skildra av norsk barneteater. Ved ... -
Norske barns språksosialisering og språklige praksisfellesskap
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Norske born i skulefritidsordninga sine tankar og refleksjonar kring berekraftig mat: Med og utan tiltaket Matjungelen
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål: Berekraftig utvikling vart for første gang lansert i 1987, og heilt sidan då har berekraftomgrepet vore utfordrande å konkretisere ned til handling. Berekraftig utvikling er på dagsordenen til barnhagar, ... -
Norske elevers konseptualisering av rasismebegrepet
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen presenterer en studie av hvordan norske elever konseptualiserer rasismebegrepet basert på fokusgruppeintervjuer med elever på ungdomstrinnet. Studien tar utgangspunkt i ideen om at det finnes en rekke ulike ... -
Norske grunnskolelæreres oppfatning av Nature of Science
(Master thesis, 2023)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke lærere på grunnskolen sin oppfatning av Nature of Science og hvordan konseptet kommer til uttrykk i klasseromsundervisning. Dette har vi undersøkt ved å observere to ... -
Norsklærarar sine oppfatningar av språkleg variasjon i skulen: språk som problem, rett eller ressurs
(Master thesis, 2022)Føremålet med denne oppgåva er å undersøkje kva oppfatningar norsklærarar har til språkvariasjonen som finst blant elevar. Gjennom eit gruppeintervju med fire lærarar kjem oppfatningane deira av språkvarietetar fram, og ... -
Norsklærernes faglige støtte for muntligopplæring på småtrinnet
(Master thesis, 2021)Dette er en kvalitativ forskningsstudie som har som mål å øke oppmerksomheten rundt arbeid med muntlige ferdigheter i skolen. Tidligere forskning på fagfeltet viser at muntlighetsdidaktikk har et stort utviklingspotensial ... -
Norskspråklege moglegheiter i Minecraft: Education Edition
(Master thesis, 2022)Denne avhandlinga er eit empirisk orientert forskingsprosjekt med kvalitativt forskingsdesign, der bruken av digitale spel i norskfaget står sentralt. Problemstillingane som studiet undersøkjer er: Kva for norskspråklege ... -
Norwegian and Croatian Students of Undergraduate Kindergarten Teacher Education Programs on Their Professional Development and Conditions for It
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This article presents Norwegian and Croatian students’ perspectives on conditions for their professional growth during undergraduate kindergarten teacher education. The data gathered through focus group interviews are ... -
Norwegian and South African Teachers’ Use of Songs in the ESL/EFL Classroom
(Bachelor thesis, 2019) -
Norwegian children's rights in sport and coaches' understanding of talent
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Little research has focused on and tried to understand the link between children`s participation in sports and their human rights. In Norway, children’s leisure athletics and sports participation are regulated through rules ... -
Norwegian dialect classifications
(Peer reviewed; Journal article, 2023)From the mid 19th century, there is a tradition of classifying the dialects spoken in Norway on the basis of linguistic features that show the different developments of Norwegian dialects in time and space after the Old ... -
Norwegian English teachers’ cognitions and self-reported practices regarding metalinguistic awareness: a qualitative study
(Master thesis, 2021)Metalinguistic awareness can be beneficial for cognitive processes and second language acquisition. How grade five to seven teachers in the Norwegian EFL classroom promote metalinguistic awareness to their pupils can be ... -
Norwegian L1 teachers’ beliefs about a multilingual approach in increasingly diverse classrooms
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The L1 subject is a central meeting place for all students regardless of their linguistic backgrounds. Thus explorations of multilingualism in the L1 subject provide the potential for enhancing all students’ multilinguality. ... -
Norwegian polyamorous families and their experiences of kindergarten: a narrative inquiry
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article reports on a narrative inquiry (NI) of two Norwegian polyamorous families regarding their encounters with their children’s kindergartens. NI as a theory and method is employed, along with discourse theory, to ... -
Norwegian sixth and seventh graders’ metalinguistic awareness and its interrelatedness with their teacher-reported English competence: a pilot study
(Master thesis, 2020)Forskning på metalinguistisk bevissthet (MLA) har økt i popularitet de siste tiårene. Flere studier har undersøkt forholdet mellom MLA og andrespråklig tilegnelse og har funnet positive korrelasjoner mellom de to. Denne ... -
Norwegian speech-language pathologists treatment practices for preschool children who stutter: An explorative study
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Purpose This study investigated the treatment practices of speech-language pathologists (SLPs) with preschool children who stutter to explore variations in service delivery and, consequently to better inform and support ...