Norwegian sixth and seventh graders’ metalinguistic awareness and its interrelatedness with their teacher-reported English competence: a pilot study
Abstract
Forskning på metalinguistisk bevissthet (MLA) har økt i popularitet de siste tiårene. Flere studier har undersøkt forholdet mellom MLA og andrespråklig tilegnelse og har funnet positive korrelasjoner mellom de to. Denne studien har undersøkt MLA hos elever på et 6.trinn og et 7. trinn og videre vurdert sammenhengen mellom MLA og deltakernes engelskkompetanse. Engelskkompetansen til deltakerne er oppgitt av deres engelsklærere. Aldersgruppen ble valgt for å kunne sammenligne resultatene med Tellier (2013) som fant en betydelig forskjell i gjennomsnittsresultatet mellom de to trinnene. Studien utviklet en MLAtest som bygger på den allerede utviklede MLA-testen av Tellier (2013) og EVLANG (1997- 2001). Deltakernes svar fra testen er studiens datainnsamling. I tillegg samlet studien lærerrapporter om deltakernes engelskkompetanse. Testresultatene ble analysert med et kvantitativt skåringssystem. Videre ble det gjennomført en kvalitativ diskusjon for å få en grundigere innsikt i resultatene. Funnene viser at det var en klar forskjell i gjennomsnittsresultat mellom 6. og 7. trinn. Studien fant ingen korrelasjoner mellom deltakernes MLA og deres lærerrapporterte engelskkompetanse.
Description
Master’s in Education with English Didactics, Campus Bergen