Norske elevers konseptualisering av rasismebegrepet
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Hagen, F. S. (2021). Norske elevers konseptualisering av rasismebegrepet. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 7, 147-162. 10.23865/ntpk.v7.2269Abstract
Denne artikkelen presenterer en studie av hvordan norske elever konseptualiserer rasismebegrepet basert på fokusgruppeintervjuer med elever på ungdomstrinnet. Studien tar utgangspunkt i ideen om at det finnes en rekke ulike måter å definere begrepet rasisme på, og at disse ulike måtene medfører ulik forståelse av hvordan rasisme materialiseres i samfunnet. Undersøkelsen viser at de sentrale momentene i elevenes rasismebegrep er at rasisme for dem har et uklart epistemologisk grunnlag, at det har et individuelt utgangspunkt og at dagens Norge er et post-rasistisk samfunn. Denne konseptualiseringen av rasismebegrepet gjør at elevene velger å beskrive sentrale potensielt rasistiske hendelser i samtiden som ikke-rasistiske.