Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Title
Now showing items 2134-2153 of 4096
-
Kritiske refleksjonar om praksiskunnskapens stilling i det obligatoriske grunnskuleløpet – Ein fenomenologisk analyse av møtet mellom pensum og elev
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
KRL-faget i skolen 1997-2002 : en presentasjon av et samarbeid og drøfting av aktuelle problemstillinger og fagets utvikling
(HSF Rapport, Book, 2003)Rapporten presenterer et samarbeid mellom to lærere i grunnskolen og en høyskolelektor knyttet til innføringen av KRL-faget i skolen fra høsten 1997. Hoveddelen av rapporten presenterer og drøfter problemstillinger som ... -
Kropp i kroppsøving – En fenomenologisk-hermeneutisk studie som omhandler hvordan et utvalg kroppsøvingslærere i ungdomsskolen forstår og arbeider med kropp i kroppsøving.
(Master thesis, 2018)Tema i denne masteroppgaven er kropp i kroppsøving. Nærmere bestemt hvordan seks kroppsøvingslærere i ungdomsskolen forstår og arbeider med kropp i kroppsøving. Det er lærernes refleksjoner, tanker og erfaringer rundt ... -
Kropp i kroppsøvingsfaget – En kvalitativ studie om hvordan elever ved andreklasse videregående forholder seg til kropp og hvordan de erfarer kropp i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2020)Studien gir et innblikk i ni videregåendeelevers refleksjoner knyttet til kropp og hvilke erfaringer de gjør seg i forhold til kropp i en kroppsøvingsfaglig kontekst. Problemstillingen er: Hvilke perspektiver har et utvalg ... -
Kroppen i lærebøker i videregående skole - et innblikk i kroppsøvingsfagets ideologiske kamp
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen omhandler hvilke kroppsdiskurser som framtrer i lærebøker som brukes i kroppsøvingsfaget i videregående skole, og hvordan disse kroppsdiskursene inngår i ideologiske kamper om innflytelse og dominans når det ... -
Kroppsbilde hos brukere og ikke-brukere av treningssenter
(Bachelor thesis, 2023) -
Kroppsidentitet i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er tallene for Ungdataundersøkelsen som viser at kroppspress er en utfordring for en god del norske elever (Bakken et al., 2018; Øgård-Repal et al., 2017) Ved innføring av LK20 høsten ... -
Kroppsleg leik i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Tittel: Kroppsleg leik i barnehagen. Bakgrunn: Dagens samfunn er prega av auke i stillesitjande aktivitet og at store delar av befolkninga ikkje nyttar tilstrekkeleg tid til fysisk aktivitet. Helsedirektoratet har ... -
Kroppslig kapital i kroppsøving. Et kvalitativt forskningsintervju for å få frem noen unge jenters refleksjoner om kroppsbilde i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2018)Kroppspress har blitt en del av barn og unges hverdag. Forskning kan bekrefte dette. Spesielt blant jenter. Dette kommer blant annet frem i den siste HEMIL-rapporten (Samdal m. fl., 2016), hvor jenter 16år (1. Klasse vgs.) ... -
Kroppslig læring i kroppsøvingsfaget; mer enn motorisk læring! - En kvalitativ studie av fremtidens kroppsøvingslæreres forståelse av kroppslig læring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke hvordan et utvalg masterstudenter i kroppsøving forstår kroppslig læring. For å få denne innsikten har studien undersøkt deres refleksjoner omkring den erfarte-, oppfattede- ... -
Kroppspress blant elever i videregående skole
(Bachelor thesis, 2022) -
Kroppspressets påvirkning på elevenes deltakelse i kroppsøvingsfaget
(Bachelor thesis, 2019) -
Kroppsøving og livslang fysisk aktivitet
(Bachelor thesis, 2013)SAMANDRAG Hensikt Målet med studien var å finne ut i kva grad kroppsøvingsundervisninga på Vg2 yrkesfag i Sogn og Fjordane vert tilrettelagt for at elevane skal verte deltakarar av livslang fysisk aktivitet. Dette er på ... -
Kroppsøving, helse og «folkehelse og livsmestring»
(Master thesis, 2021)Helse blir ansett som et nasjonalpolitisk satsningsområde, og skolen blir sett på som gunstig arena for å bedre folkehelsen. Helse har vært en del av legitimeringsgrunnlaget for kroppsøvingsfaget fra tidligere av, og inngår ... -
Kroppsøvings- og idrettslæreres pedagogiske credo
(Master thesis, 2018-05-15)Bakgrunn: Tidligere forskning hevder at kroppsøvingslærerstudenter i mindre grad er opptatt av pedagogisk grunnlagstenkning, og at kroppsøvingsfaget har hatt en instrumentell prestasjons- og nytteorientert fagpraksis. I ... -
Kroppsøvingsfaget - viktig for ungdoms utvikling av kroppsbilde? En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres oppfatninger og praksis i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2016-05)Studien gir et innblikk i åtte kroppsøvingslærere i ungdomsskolen sin livsverden. Hensikten er å få del i deres refleksjoner og praksis knyttet til tematikken ungdom og kropp i kroppsøvingsfaget. Avhandlingen retter ... -
Kroppsøvingsfaget under Covid-19 nedstengingen: En kvalitativ studie av barneskolelæreres erfaringer med kroppsøvingsfaget under Covid-19 nedstengingen
(Master thesis, 2022)Hensikt: Hensikten med oppgaven var å undersøke hvilke erfaringer en periode med nedstenging av skolene våren 2020 har gitt kroppsøvingslærere. Hvordan opplevde de å undervise i kroppsøvingsfaget når de ikke fikk være ... -
Kroppsøvingsfaget under pandemien
(Master thesis, 2022)Den 12.mars 2020 måtte skoler i hele Norge stenge på grunnlag av den smittsomme Covid-19 sykdommen. Ifølge tidligere forskning har dette påvirket barn og unges læring, trivsel og fysiske og psykiske helse. Kroppsøvingsfaget ... -
Kroppsøvingsfaget, fysisk aktivitet og psykiske helse: Fører gjennomført behandling ved Energiteamet psykisk helsevern for barn og unge (PBU) til økt deltakelse og motivasjon i kroppsøvingsfaget i skolen?
(Master thesis, 2022)Bakgrunn Kroppsøving er et læringsfag der elevene skal utvikle kompetanse innen trening, helse og livsstil. Faget skal legge grunnlag for positive erfaringer med fysisk aktivitet, og bidra til livslang bevegelsesglede. ... -
Kroppsøvingsfagets utfordring med elevers kroppsbilde: Er det vanskelig å finne en løsning?
(Bachelor thesis, 2021)I denne bacheloroppgaven har vi sett nærmere på hvilke utfordringer og mulige løsninger kroppsøvingslærere møter på i kroppsøvingstimene sine. Disse er knyttet til elevers kroppsbilde. Vi har sett på rollen som kroppsøvingslærer ...