Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Title
Now showing items 2124-2143 of 4096
-
Kriterier for bruk av belønningssystemet klinkekulemetoden i barneskolen
(Bachelor thesis, 2019) -
Kritisk diskursanalyse av utdrag frå «Temahefte om menn i barnehagen» i eit mangfaldsperspektiv
(Bachelor thesis, 2021) -
Kritisk tenkning gjennom dialog og matematisk modellering
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien er å identifisere ulike grep lærer kan ta for å tilrettelegge for elevers kritiske tenkning i matematikk. Kritisk tenkning er ofte nevnt som en viktig ferdighet i både forskningslitteratur og ... -
Kritisk tenkning gjennom oppgaveløsning - En metodetriangulert studie basert på to lærebøker
(Master thesis, 2021)Kritisk tenkning gjennom oppgaveløsning - En metodetriangulert studie basert på to lærebøker, er en studie som tar for seg hvordan oppgaver i to læreverk i norsk for 8. trinn, kan øve elevenes kritiske kompetanse. Kritisk ... -
Kritisk tenkning i argumenterende dialog
(Master thesis, 2022)Samfunnets økende behov for gode beslutningstakere krever at skolen og naturfaget kontinuerlig søker å fremme kompetanse innen kritisk tenkning. I samarbeid med forskningsprosjektet TRELIS undersøker denne masteroppgaven ... -
Kritisk tenkning i bærekraftundervisning: en kvalitativ analyse av ungdoms perspektiver på klimatiltak
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The climate crisis is one of many societal challenges young people in the 21 century are faced with. In this article we explore students in the 9th grade (age 14) perspectives on climate change mitigation. We recorded 3 ... -
Kritisk tenkning i naturfagsklasserommet: Hvilke kjennetegn på kritiske tankeprosesser finnes det i naturfag? Hvordan kan skriftlig elevarbeid i en styrt utforskende aktivitet brukes ved kartlegging av elevers evne til kritisk tenkning i naturfag
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning blir av flere fremmet som en sentral kompetanse å tilegne seg i det 21. århundre. Gjennom Fagfornyelsen blir kritisk tenkning beskrevet som en del av verdigrunnlaget i opplæringen av norske elever ... -
Kritisk tilnærming til tekst i læreboka
(Master thesis, 2022)Kritisk lesing og kritisk literacy er et sentralt tema i den nye læreplanen. I norskfaget skal elevene gjennom en kritisk tilnærming til tekst bli gode lesere som kan stille spørsmål til tekstene de møter, og reflektere ... -
Kritisk-matematisk kompetanse i arbeid med autentiske data
(Master thesis, 2018)Oppgavens hensikt er å undersøke et undervisningsopplegg med bruk av autentiske data. Der det legges til grunn et elevperspektiv, hvor fokuset rettes særlig mot elevers kritiskematematiske kompetanse, i en naturfaglig ... -
Kritiske dialoger i møte med misvisende grafer
(Master thesis, 2023)Studien har som hensikt å undersøke elevers kritiske refleksjoner rundt misvisende grafer. I samarbeid med forskningsgruppen LitEd ble datamateriale fra en undervisningsøkt om misvisende grafer samlet inn ved hjelp av lyd- ... -
Kritiske refleksjonar om praksiskunnskapens stilling i det obligatoriske grunnskuleløpet – Ein fenomenologisk analyse av møtet mellom pensum og elev
(Peer reviewed; Journal article, 2017) -
KRL-faget i skolen 1997-2002 : en presentasjon av et samarbeid og drøfting av aktuelle problemstillinger og fagets utvikling
(HSF Rapport, Book, 2003)Rapporten presenterer et samarbeid mellom to lærere i grunnskolen og en høyskolelektor knyttet til innføringen av KRL-faget i skolen fra høsten 1997. Hoveddelen av rapporten presenterer og drøfter problemstillinger som ... -
Kropp i kroppsøving – En fenomenologisk-hermeneutisk studie som omhandler hvordan et utvalg kroppsøvingslærere i ungdomsskolen forstår og arbeider med kropp i kroppsøving.
(Master thesis, 2018)Tema i denne masteroppgaven er kropp i kroppsøving. Nærmere bestemt hvordan seks kroppsøvingslærere i ungdomsskolen forstår og arbeider med kropp i kroppsøving. Det er lærernes refleksjoner, tanker og erfaringer rundt ... -
Kropp i kroppsøvingsfaget – En kvalitativ studie om hvordan elever ved andreklasse videregående forholder seg til kropp og hvordan de erfarer kropp i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2020)Studien gir et innblikk i ni videregåendeelevers refleksjoner knyttet til kropp og hvilke erfaringer de gjør seg i forhold til kropp i en kroppsøvingsfaglig kontekst. Problemstillingen er: Hvilke perspektiver har et utvalg ... -
Kroppen i lærebøker i videregående skole - et innblikk i kroppsøvingsfagets ideologiske kamp
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen omhandler hvilke kroppsdiskurser som framtrer i lærebøker som brukes i kroppsøvingsfaget i videregående skole, og hvordan disse kroppsdiskursene inngår i ideologiske kamper om innflytelse og dominans når det ... -
Kroppsbilde hos brukere og ikke-brukere av treningssenter
(Bachelor thesis, 2023) -
Kroppsidentitet i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er tallene for Ungdataundersøkelsen som viser at kroppspress er en utfordring for en god del norske elever (Bakken et al., 2018; Øgård-Repal et al., 2017) Ved innføring av LK20 høsten ... -
Kroppsleg leik i barnehagen
(Bachelor thesis, 2023)Tittel: Kroppsleg leik i barnehagen. Bakgrunn: Dagens samfunn er prega av auke i stillesitjande aktivitet og at store delar av befolkninga ikkje nyttar tilstrekkeleg tid til fysisk aktivitet. Helsedirektoratet har ... -
Kroppslig kapital i kroppsøving. Et kvalitativt forskningsintervju for å få frem noen unge jenters refleksjoner om kroppsbilde i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2018)Kroppspress har blitt en del av barn og unges hverdag. Forskning kan bekrefte dette. Spesielt blant jenter. Dette kommer blant annet frem i den siste HEMIL-rapporten (Samdal m. fl., 2016), hvor jenter 16år (1. Klasse vgs.) ... -
Kroppslig læring i kroppsøvingsfaget; mer enn motorisk læring! - En kvalitativ studie av fremtidens kroppsøvingslæreres forståelse av kroppslig læring i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke hvordan et utvalg masterstudenter i kroppsøving forstår kroppslig læring. For å få denne innsikten har studien undersøkt deres refleksjoner omkring den erfarte-, oppfattede- ...