Kritisk-matematisk kompetanse i arbeid med autentiske data
Abstract
Oppgavens hensikt er å undersøke et undervisningsopplegg med bruk av autentiske data. Der det legges til grunn et elevperspektiv, hvor fokuset rettes særlig mot elevers kritiskematematiske kompetanse, i en naturfaglig kontekst. Bakgrunnen for fokuset er knyttet til ulike styringsdokumenter, og forskning knyttet til temaet kritisk-matematisk kompetanse som peker på at i en mer kompleks hverdag er det behov for at elever lærer å tenke selvstendig og kritisk. De bør kunne se kritisk på matematikkens påvirkning og bruk i samfunnet, men også lærer hvordan å bruke matematikk for å kritisk vurdere informasjon de blir utsatt for. Målet for oppgaven er derfor å belyse hvordan kritisk-matematisk kompetanse kommer til utrykk hos elever som arbeider med autentiske vær data. Det blir også sett på hvilke faktorer som bidro til at de fikk vist evner i kompetansen. Det ble gjennomført et undervisningsopplegg i løpet av en uke, på 9.trinn der skolen og den utvalgte klassen var tilknyttet et prosjekt som heter «Ekte Data». Det er brukt kvalitativ metode for å undersøke oppgaven fokus. Data er samlet inn med videoopptak, interaktiv observasjon, og innsamlede elevark av to grupper på til sammen ni elever. Oppgavens litteratur er knyttet til begrepet kritisk-matematisk kompetanse, hvor Skovsmose sin tilnærming til temaet blir mye brukt. Begrepet blir redegjort for, og det rettes fokus mot samtale, intensjon, refleksjon og meta-kognisjon som sentrale faktorer for evnen til å tenke kritisk. Det blir også belyst hvordan kompetansen kan gjenkjennes hos elever. Kritisk- matematisk kompetanse kan oppleves som en kompleks kompetanse å få innsyn i, men det er gjenkjent visse faktorer. Analysens funn i lys av tidligere forskning, peker på at samtale er sentralt for at kritisk matematisk kompetanse kan komme til utrykk. I elevers samtaler gjenkjennes kompetansen oftere der elever er undersøkende, nysgjerrige og spørrende. I slike samtaler kommer elever med refleksjoner i møte med informasjon, oppgaver og andre elevers ytringer, hvor det er potensiale for kritiske diskusjoner. Å arbeide med autentiske data kan også ha hjulpet elever med å være kritiske, fordi de allerede hadde erfaringer og kunnskaper om været. Det kan ha gjort dem i stand til å undre seg i møte med informasjon og meninger, som kanskje var i strid med deres tidligere kunnskaper om været. Oppgaven belyser også ulike utfordringer knyttet til å undervise og utvikle elevers kritiske kompetanse i matematikk. Blant annet pekes det på utfordringer knyttet til tid, ressurser, og kompleksiteten ved å utvikle selve kompetansen.
Description
Master i undervisningsvitenskap, med fordypning i matematikk fagdidaktikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett