Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tittel
Viser treff 1715-1734 av 4095
-
Hvordan kommer lærerens støtte for læring til uttrykk gjennom klasseromssamtalen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan lærerens støtte kommer til uttrykk gjennom klasseromssamtalen, sett i lys av elevrollen slik denne skildres i fagfornyelsen. Studien har en kvalitativ tilnærming basert på ... -
Hvordan kommuniserer pedagogiske ledere med foresatte uten et felles språk?
(Bachelor thesis, 2023) -
"Hvordan konstruerer barnehagelærere og pedagogiske ledere sin profesjonsidentitet"
(Bachelor thesis, 2018) -
Hvordan leser elever skjønnlitteratur kritisk? En kvalitativ studie som undersøker hvordan et utvalg elever leser boken Hva skjedde egentlig med deg? kritisk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan fire elever på 7. trinn leser kritisk. Forskningsmaterialet for studien er den multimodale tegneserieromanen Hva skjedde egentlig med deg? av Jenny Jordahl (2020). Utgangspunktet ... -
Hvordan medvirker og bruker barna det fysiske miljøet om morgenen?
(Bachelor thesis, 2023) -
Hvordan motivere overvektige til en livsstilsendring?
(Bachelor thesis, 2019) -
Hvordan motivere til fysisk aktivitet blant personer med depresjon?
(Bachelor thesis, 2021) -
Hvordan møter lærere de stille barna?
(Bachelor thesis, 2019) -
Hvordan møter pedagogen toddleren i leken inne?
(Bachelor thesis, 2018) -
Hvordan og hvorfor bruker lærere ekskursjon i samfunnsfag for å øke kompetansen hos elevene?
(Bachelor thesis, 2017)I mitt forskningsarbeid ønsket jeg å finne mer ut om bruken av ekskursjon i skolen. For å begrense oppgaven valgte å konsentrer meg om bruken av ekskursjon øker kompetansen hos elevene. Min problemstilling ble som følger: ... -
Hvordan oppfattes den stille eleven i skolen? - En kvalitativ studie av to lærere og en forsker
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan de stille elevene blir oppfattet på skolen. Studiet består av intervjuer med et utvalg bestående av tre informanter, hvor to perspektiver er sentrale. På den ene siden finner man ... -
Hvordan opplever elevene bruken av programmering i fremmedspråkundervisning?
(Master thesis, 2023)Læreplanen LK20 legger vekt på digitale ferdigheter som en viktig del av alle fag i grunnopplæringen, inkludert behov for å utvikle elevenes algoritmiske tenkning. Et av kjerneelementene i læreplanen for fremmedspråk er å ... -
Hvordan opplever forsvarsspillere i en norsk toppfotballklubb videobruk for å utvikle spillkompetanse?
(Master thesis, 2020)Denne studien undersøker hvordan forsvarsspillere i en norsk toppfotballklubb kan utvikle spillkompetanse ved hjelp av video. Fotballfeltet er i stadig utvikling og toppfotballklubbene har stort støtteapparat og digitale ... -
Hvordan opplever jenter i 10.klasse, med utgangspunkt i Antonovskys teori «Opplevelse av Sammenheng», kroppsideal, selvfølelse og innhold i kroppsøvingsfaget?
(Master thesis, 2018-05-15)Barn og unge tilbringer mye av livet sitt på skolen. Skolemiljøet, læring og relasjoner mellom lærere og elever er avgjørende for ungdoms utviklingsprosess og deres psykiske helse (Bronfenbrenner & Morris, 1998; Pianta, ... -
Hvordan oppleves det å vokse opp med en bror eller søster med autismespekterforstyrrelse?
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Autismespekterforstyrrelse er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse (Martinsen & Tellevik 2016). Det viser seg ved vansker ved å initiere og opprettholde sosial interaksjon, kommunikasjon og ved en rekke ... -
Hvordan oppleves det for tre Zambiske mødre å ha et barn med psykisk utviklingshemming?
(Student paper, others, 2015)Denne oppgaven er basert på en undersøkelse jeg utførte da jeg var i Zambia våren 2015, i forbindelse med et praksisopphold på 13 uker. Praksisoppholdet var en del av programmet Global Knowledge. Jeg hadde blant annet ...