Hvordan oppleves det å vokse opp med en bror eller søster med autismespekterforstyrrelse?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2644522Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Autismespekterforstyrrelse er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse (Martinsen &
Tellevik 2016). Det viser seg ved vansker ved å initiere og opprettholde sosial interaksjon,
kommunikasjon og ved en rekke begrensede, repeterende og ufleksible mønstre av atferd og
interesser (Gillberg, 2007). Vanskene har en påvirkning på alle i familien (Pavlopoulou & Dimitrou,
2019). Det er en økende mengde av forskning som har sett på søsken til barn med
autismespekterforstyrrelse. Likevel finnes det lite forskning om temaet i Norge.
Hensikt: Studiet ønsker å få en dypere forståelse for hvordan det er å vokse opp som søsken til barn
med autismespekterforstyrrelse.
Metode: Studiet har et kvalitativt forskningsdesign med semistrukturerte intervju. Intervjuene har
bitt holdt individuelt med fem ulike informanter. Informanten har vært i en alder av 15 til 19 år på
tidspunktet av intervjuene. Alle informantene kom fra ulike familier og ulike fylker i Norge.
Intervjuene har blitt analyser ved bruk av tematisk analyse.
Funn og fortolkninger: Studiet viser at søsken til barn med autismespekterforstyrrelse har gode
relasjoner med sine søsken. De opplever glede og verdsetter samspill med dem. Likevel finnes det
mange utfordringer i hverdagen som søsken til barn med autismespekterforstyrrelse må forholde seg
til. De møter disse utfordringene med egne strategier som passer dem. I tillegg utvikler de en unik
omsorgsevne.
Beskrivelse
MASPED3-303-1 19V Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, Høyskole på Vestlandet
20.12.2019