Hvordan opplever forsvarsspillere i en norsk toppfotballklubb videobruk for å utvikle spillkompetanse?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2679892Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien undersøker hvordan forsvarsspillere i en norsk toppfotballklubb kan utvikle spillkompetanse ved hjelp av video. Fotballfeltet er i stadig utvikling og toppfotballklubbene har stort støtteapparat og digitale verktøy er viktig (Carling, 2016, s. 549; Carling & Court, 2013, s. 175; Memmert & Rein, 2018, s. 65). Fordi spillerperspektivet er lite undersøkt ble det mine informanter. For å avgrense undersøkelsens nedslagsfelt, ble forsvarsspillere mine informanter. Det er deres opplevelse av videobruk undersøkelsen dreier seg om. Hvordan forsvarsspillere kan utvikle spillkompetanse ble det diskutert i lys begreper og teorier om refleksjon og praksisfellesskap. Jeg valgte å se på både individuelle og relasjonelle dimensjoner ved spillkompetanse (Ronglan, 2008, s. 73).
For å svare på problemstillingen benyttet jeg kvalitativ metode i form av individuelle intervju, og ett fokusgruppeintervju. De individuelle intervjuene ønsket å belyse forsvarsspillernes individuelle opplevelse. Fokusgruppeintervjuet bygget på de individuelle intervjuene for å undersøke like og ulike oppfatninger om videobruk, og hvordan spillere og lagdelen kunne utvikle spillkompetanse i roller og som lagdel. Det empiriske materialet er innhentet fra fem forsvarsspillere i en norsk toppfotballklubb.
I resultatdelen ble det laget seks overordnede tema: Individuell refleksjon, relasjonell utvikling, ytre innflytelser, motstander, utfordringer ved videobruk og positive aspekt ved videobruk. Forsvarsspillerne utrykket forskjellige fokusområder i videobruk, og ulik grad av engasjement til verktøyet. Funnene viser at forsvarsspillere ønsker at lagdelen skal være hovedfokuset ved videobruk. Slik kan de jobbe individuelt utfra lagdelens retningslinjer. Forsvarsspillerne opplever at video er prestasjonsfremmende, men mener også at det ikke kan erstatte pressede og stressende handlinger i kamp da video skjer utenfor banen.
I diskusjonen har det kommet frem at å få retningslinjer av trener for hvordan spillet skal være skaper felles virksomhet. Det legger grunnlaget for hvordan forsvarsspillerne skal samhandle i spillsituasjoner, og slik kan en tilrettelegge for hvordan video skal brukes for utvikling av spillkompetanse. Det kan skape enigheter, og forsvarsspillerne kan oppleve forutsigbarhet i videobruk for å utvikle spillkompetanse både som enkeltspiller og lagdel. Dermed vil spillkompetanse være avhengig av både individuelle og relasjonelle dimensjoner.
Beskrivelse
MIDR506 - Master i idrettsvitenskap
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for idrett, kosthald og naturfag
Innleveringsdato: 28.05.2020