Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Title
Now showing items 1340-1359 of 4096
-
Fundamental Movement Skills and Their Assessment in Primary Schools from the Perspective of Teachers
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Evidence suggests that children struggle to acquire age-appropriate fundamental movement skills (FMS), despite their importance for facilitating physical activity. This has led to calls for routine school-based screening ... -
Funding classical music: A comparison of Norwegian public policy and practitioner perspectives
(Doctoral thesis, 2020)This thesis examines ways in which public funding of the classical music sector is legitimised by the Norwegian public sector and by classical music practitioners working in Norway. The thesis examines public policy documents ... -
Fysisk aktiv læring for elever med ADHD
(Master thesis, 2022)I skolen er det mange barn som har ADHD-diagnosen og har utfordringer knyttet til den. En undervisningsform som man håper kan gjøre skolehverdagen bedre for disse barna og øke mulighetene for læring er fysisk aktiv ... -
Fysisk aktiv læring i matematikk
(Master thesis, 2021)Studiet, Fysisk aktiv læring i matematikk, tar for seg kjennetegn på oppgaver brukt i matematikkundervisning, hvor undervisningsmetoden fysisk aktiv læring er brukt. På bakgrunn av dette vil jeg undersøke problemstillingen: ... -
Fysisk aktiv læring i matematikk : En kvalitativ studie om hvordan tre matematikklærere forstår og anvender FAL i matematikkundervisningen
(Bachelor thesis, 2020)Det er et økende antall forskningsstudier som belyser de mange og positive effektene fysisk aktivitet kan ha for barn og unge i et folkehelse- og utdanningsperspektiv. Det har ført til at det i dag er større fokus på å ... -
Fysisk aktiv læring i matematikkfaget
(Master thesis, 2021)Dette studiet, Fysisk aktiv læring i matematikkfaget, er et kvalitativt studium som tar for seg potensiale for matematikklæring ved bruken av fysisk aktiv læring (FAL). Studiet tar for seg hvordan lærere beskriver potensialet ... -
Fysisk aktiv læring i matematikkfaget – et elevperspektiv
(Master thesis, 2022)Fysisk aktiv læring i matematikkfaget – et elevperspektiv, er en kvalitativ studie av hvordan åtte elever på syvende trinn opplever fysisk aktiv læring (FAL) som didaktisk metode i matematikkundervisningen. Forskning ... -
Fysisk aktiv læring i matematikkundervisning
(Master thesis, 2020)Tidlegare forsking som viser at fysisk aktivitet har positive innverknader på barn si helse og læring, har medført eit auka fokus på å integrere fysisk aktivitet i skulen. Skulen disponerer seg som ein stad der det ligg ... -
Fysisk aktiv læring i matematikkundervisninga
(Master thesis, 2020)Fysisk aktiv læring (FAL) er og har blitt eit meir dagsaktuelt tema i skulekvardagen. Formålet med denne studien er å sjå på korleis lærarar utviklar seg i møte med bruk av FAL som undervisningsmetode i matematikk. Målet ... -
Fysisk aktiv læring og elevers matematikkinteresse
(Master thesis, 2021)Dette forskningsarbeidet har blitt utført som en del av et forskning- og utviklingsprosjekt initiert av Senter for Fysisk Aktiv Læring. Her har fokuset vært på å videreutvikle og heve læreres kompetanse om fysisk aktiv ... -
Fysisk aktiv læring og livsmestring i matematikkfaget
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å få innsikt i læreres opplevelser av fysisk aktiv læring og livsmestring i matematikkfaget. Et kvalitativt design har blitt brukt i form av semistrukturerte intervju. Informantene i studien ... -
Fysisk aktiv læring som eit pedagogisk grep for indre motivasjon
(Master thesis, 2021)Samfunnet er i stadig endring og utvikling, det same er skulen. Forsking viser at barn og unge er mindre fysisk aktive i dag enn dei var før, og undersøkingar viser at talet på elevar som kjenner seg umotivert i skulen ... -
Fysisk aktiv læring: På hvilken måte forstår og grunngir lærere bruken av FAL som metode i undervisningen?
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne oppgaven var å gjennomføre en kvalitativ studie for å se på hvilken måte lærere, med bakgrunn i kursing rundt tematikken fysisk aktiv læring (FAL), forstår og grunngir bruken av FAL som metode i ... -
Fysisk aktivitet hjå akademikarar og tømrarar i Sogndal målt med akselerometer.
(Bachelor thesis, 2013)Bakgrunn: Fysisk aktivitet kan føre med seg ein rekke helsefordelar. Tross eit stadig større fokus på fysisk aktivitet (FA), ser ein at befolkninga i Noreg ikkje er tilstrekkelig fysisk aktive. Mindre krav til FA i arbeid ... -
Fysisk aktivitet i barnehagen - Aktivitetsnivå utendørs vs. innendørs
(Bachelor thesis, 2014)Bakgrunn: Barn og unge er for lite aktive, og bruker mye tid med tv og pc (Helsedirektoratet, 2014). Det finnes god data på aktivitetsnivået til barn i skolealder og voksne i Norge. 92 % av barn i alderen 1-5 år, har en ... -
Fysisk aktivitet i barnehagen og pedagogisk leders rolle.
(Bachelor thesis, 2021) -
Fysisk aktivitet i barnehagens utemiljø: «Hvordan tilrettelegger barnehagen for fysisk aktivitet i et utemiljø?»
(Bachelor thesis, 2022)Background: Many preschoolers and staff members spend a substantial portion of their day outside. The amount of physical activity and sedentary time accumulated in the outdoor environment are critical to children ability ... -
Fysisk aktivitet i behandling av spiseforstyrrelser : en kvalitativ studie om hvordan fysisk aktivitet kan vurderes og integreres i behandling av spiseforstyrrelser
(Bachelor thesis, 2017)Hensiktenmeddenne oppgaven har vært å finne ut hvordan fysisk aktivitet kan vurderes og integreres i behandling av spiseforstyrrelser. Oppgaven omhandler hvilke erfaringer ulike behandlere har rundt bruk av fysisk aktivitet ... -
Fysisk aktivitet i behandling av spiseforstyrringar
(Bachelor thesis, 2016)I Noreg antek ein at mellom 3-5 % av befolkninga lid av spiseforstyrringar. Dei fleste som vert ramma av spiseforstyrringar er jenter i tenåra, men også vaksne kvinner kan ha desse problema. Spiseforstyrringar kan og ...