Fysisk aktiv læring: På hvilken måte forstår og grunngir lærere bruken av FAL som metode i undervisningen?
Abstract
Hensikten med denne oppgaven var å gjennomføre en kvalitativ studie for å se på hvilken måte lærere, med bakgrunn i kursing rundt tematikken fysisk aktiv læring (FAL), forstår og grunngir bruken av FAL som metode i undervisningen. Kvalitative intervju ble brukt for å besvare oppgavens forskningsspørsmål. Følgende inklusjonskriterier ble brukt: (1) Lærere måtte ha kunnskaper om FAL; (2) Lærere måtte bruke FAL som metode aktivt i undervisningen; (3) Lærere måtte jobbe på barnetrinnet, 1-7. Ved hjelp av SEFAL ble tre deltagere valgt ut, hvorav to deltok i studiet. I analysen av intervjuene ble lærernes begrunnelser for bruken av FAL kategorisert som ulike momenter begrunne bruken av FAL som metode i undervisningen. Resultatet i denne studien viser at lærerne velger å ta i bruk FAL som metode nødvendigvis ikke for å direkte skape resultater, men gjennom FAL kan skape en variert skolehverdag for elevene hvor de opplever samhold, mestring og motivasjon. I funnene kom det også frem det at ingen av informantene opplevde FAL som en metode som skulle erstatte den ordinære undervisningen. Men gi elevene en ny arena hvor elever som kanskje ikke stiller så sterkt i den ordinære undervisningen, en plass å skinne.
Description
Master i læring og undervisning,
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk,
religion og samfunnsfag