Fysisk aktiv læring og livsmestring i matematikkfaget
Abstract
Formålet med denne studien er å få innsikt i læreres opplevelser av fysisk aktiv læring og livsmestring i matematikkfaget. Et kvalitativt design har blitt brukt i form av semistrukturerte intervju. Informantene i studien er matematikklærere som underviser på mellomtrinnet. Studien tar utgangspunkt i informantenes opplevelser og erfaringer knyttet til fysisk aktiv læring og livsmestring. Studien bygger på teori og forskning knyttet til fysisk aktiv læring og livsmestring, i tillegg til annen relevant forskning og litteratur på feltet. Gjennom lærernes erfaringer kommer det fram at fysisk aktiv læring i matematikk kan sees på som en ressurs i faget da det kan fremme motivasjon, variasjon og konsentrasjon. Fysisk aktiv læring som undervisningsform handler om å være i fysisk aktivitet med læringsprosessene, i tillegg til visualisering, konkretisering og bruk av taktile sanser. Fysisk aktiv læring i matematikk kan tilføre faget noe som er verdifullt og annerledes enn det man oppnår ved tradisjonell undervisning. Matematikk er ofte preget av en teoretisk undervisning og abstrakte begrep. Fysisk aktiv læring skaper rom for å konkretisere matematikken og virkelighetsnære erfaringer. De matematiske kunnskapene elevene tilegner seg i skolen har en egenverdi, men også en videre intensjon om å ruste barna til å mestre eget liv. Studien viser at det ikke er entydig hva lærere legger i livsmestring, og at det dermed kan være vanskelig å tilordne begrepet innhold. Informantene har en felles oppfattelse av at livsmestring i matematikk handler om at elevene skal tilegne seg matematisk kompetanse for å være agent i eget liv.
Description
Master i matematikk
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
16.05.2022