Fysisk aktiv læring i matematikk : En kvalitativ studie om hvordan tre matematikklærere forstår og anvender FAL i matematikkundervisningen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2729136Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det er et økende antall forskningsstudier som belyser de mange og positive effektene fysisk aktivitet kan ha for barn og unge i et folkehelse- og utdanningsperspektiv. Det har ført til at det i dag er større fokus på å innlemme mer fysisk aktivitet i skolehverdagen til elevene enn tidligere. Utviklingen har gjort arbeidsoppgaven til læreren mer kompleks, ettersom lærerens rolle er sentral for at skolebaserte tiltak skal ha effekt på elevenes aktivitetsnivå og læring (Helse- og omsorgsdepartementet, 2020, s.47). Formålet med oppgaven var å finne ut hvordan tre lærere beskriver sin forståelse av fysisk aktiv læring (FAL) og hvordan de gjennomfører en matematikkundervisning med FAL i oppstarten av et aksjonsforskningsprosjekt. Datamaterialet ble samlet inn gjennom en kvalitativ tilnærming hvor vi benyttet en kombinasjon av observasjon og intervju som fremgangsmåte. Det vil si observasjon med påfølgende semistrukturerte intervju. Funnene ble analysert før vi videre kunne gjøre rede for tema, drøfte tema mot teori og empiri, og avslutningsvis utforme en konklusjon. Bacheloroppgaven er en del av et aksjonsforskningsprosjekt i regi av Senter for fysisk aktiv læring (SEFAL). SEFAL hører til på Høgskulen på Vestlandet i Sogndal og jobber for å gi ansatte som arbeider med elever i grunnskolen kompetanseheving innen FAL. FAL handler om å innlemme mer fysisk aktivitet i skoleundervisningen i andre fag enn kroppsøving (Norris et al., 2019; Watson et al., 2017). Aksjonsforskningsprosjektet har et todelt overordnet mål. Det skal 1) undersøke prosessen med å samskape og utarbeide intervensjon for FAL. 2) Bidra med kunnskap som kan gi grunnlag for videreutvikling av FAL i teoretiske skolefag. Aksjonen ble gjennomført blant matematikklærere på 8. og 9.trinn ved en ungdomsskole i Sogn, Vestland. Funnene i undersøkelsen foreslår at FAL kan anvendes ulikt i matematikkundervisningen, ved ulikt formål. Hva læreren velger å vektlegge i læringsaktiviteten og hvordan FAL benyttes i undervisningen, kan ha sammenheng med lærerens forståelse av tema. Videre kan funnene tyde på at struktur og rammer kan ha betydning for helheten i undervisningen. FAL er et relativt nytt begrep i skolen og er enda i utvikling. Med utgangspunkt i funnene våre, blir det nærliggende å tenke at FAL er et tema som behøver mer, og gjerne et bredere spekter av, forskning.
Beskrivelse
ID3-302 Idrett, Fysisk Aktivitet og Helse
Fakultet for Lærerutdanning, Kultur og Idrett (FLKI)
Institutt for Idrett, Kosthold og Naturfag
Innleveringsdato: 15.12.2020