Browsing Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports by Title
Now showing items 970-989 of 4181
-
En kritisk diskursanalyse av boka Sint og glad i barnehagen med fokus på barns sinne
(Bachelor thesis, 2019) -
En kvalitativ casestudie av elever som arbeider med installasjoner på vitensenter
(Master thesis, 2023)Som lærer er det viktig å ha kunnskap om, og innsikt i hvordan og hvorfor man benytter seg av ulike læringsarenaer, som for eksempel et vitensenter. Gjennom å ha kunnskaper om utforming og tilrettelegging, kan elevene få ... -
En kvalitativ casestudie av elevers bruk av argumentasjon i arbeid med grubletegning i naturfag
(Master thesis, 2024)I et samfunn hvor evnen til å forstå, evaluere og presentere argumenter i naturfaglige sammenhenger stadig er viktigere, er det nødvendig å ha kunnskap og innsikt i hvordan man som skole og lærer legger til rette for ... -
En kvalitativ forskningsoppgave om hvilke valg som har betydning for å skape lekemiljø i barnehagens rom
(Bachelor thesis, 2020) -
En kvalitativ studie av elevers og læreres bruk av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte)
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien har vært å undersøke elevers og læreres bruk av STL+ (skrive seg til lesing med lydstøtte) på 1. trinn med utgangspunkt i problemstillingen; Hvordan påvirker bruken av STL+ (skrive seg til lesing ... -
En kvalitativ studie av fem kroppsøvingslæreres praktisering av uteaktiviteter og naturferdsel for å fremme miljøbevissthet hos elever på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Bakgrunn og formål: Bakgrunnen for studien kommer fra et ønske om å se nærmere på hvordan kroppsøvingsfaget kan bidra til at elevene kan bli mer miljøbevisste. LK20 understreker et sterkere fokus på miljøbevissthet, og vi ... -
En kvalitativ studie av hvordan de retoriske appellformene kommer til uttrykk hos et utvalg elever i en utforskende dialogisk debatt
(Master thesis, 2021)Med utgangspunkt i muntlighet som grunnleggende ferdighet i norskfaget er formålet med denne studien å undersøke hvordan et utvalg elevers retoriske ferdigheter kommer til uttrykk i en utforskende form for debatt. Følgende ... -
En kvalitativ studie av hvordan plassering av livsløp i tid og rom påvirker personers liv
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg gjennomført en livsløpsanalyse av hvordan to ulike generasjoner opplevde å gå fra ung til voksen i to ulike historiske perioder. Jeg har rettet søkelyset mot hvordan unge i Stavanger har opplevde ... -
En kvalitativ studie av hvordan temaet transidentitet og transelever i norsk skole håndteres av ulike involverte aktører
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en undersøkelse av hvordan samfunnet på ulike nivåer tilrettelegger for at norske skoler kan møte transelever og transidentitet på en god måte. Bakgrunnen for valg av temaet er interesse for å ... -
En kvalitativ studie av hvordan ungdomsskoleelever argumenterer sammen
(Master thesis, 2023)I løpet av skolegangen skal elever i den norske skolen tilegne seg en rekke kunnskaper. I vårt informasjonssamfunn har det å kunne vurdere kunnskap i informasjonssamfunnet blitt en ferdighet som er viktig for å være i stand ... -
En kvalitativ studie av nivådifferensiert undervisning i matematikk
(Bachelor thesis, 2019) -
En kvalitativ studie av religiøse minoritetsforeldres samarbeid med skolen – opplever de anerkjennelse og respekt for egne religiøse og kulturelle verdier?
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien er skole-hjem samarbeid med fokus på anerkjennelse og respekt av foreldres religiøse tilhørighet og kulturelle verdier i KRLE-faget. I denne studien er jeg interessert i å undersøke hvordan foreldrene ... -
En kvalitativ studie om arbeid med omsorgssvikt
(Bachelor thesis, 2023) -
En kvalitativ studie om geometrisk tenkning i en fysisk aktiv undersøkelse av rektangler
(Master thesis, 2023)Ifølge Lerum et.al (2021) har fysisk aktivitet fått stadig større plass i den norske skolen det siste tiåret. En av årsakene er at norske barn og unge er i for lite fysisk aktivitet. Det viser tallene fra kartleggingsund ... -
En kvalitativ studie om hvordan kroppsøvingslærere arbeider didaktisk med kroppspressproblematikk på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Denne studien gir innblikk i fire kroppsøvingslæreres refleksjoner omkring kroppssyn og hvordan de arbeider med kroppspressproblematikk blant elever på mellomtrinnet. Studien undersøker også hvorvidt lærerne opplever at ... -
En kvalitativ studie om hvordan lærere erfarer metoden STL+ som et digitalt hjelpemiddel i elevers første lese- og skriveopplæring
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne forskningsstudien er å videreføre hvilke erfaringer lærere har med metoden “skrive seg til lesing med lydstøtte” (STL+) som et digitalt hjelpemiddel i elevers første lese- og skriveopplæring. Studien ... -
En kvalitativ studie om hvordan tre lærere kan påvirke elevers motivasjon i matematikkfaget
(Master thesis, 2023) -
En kvalitativ studie om læreres opplevelse av digitale verktøy som tilrettelegging for skolefaglig mestring og motivasjon for elever med lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2023)Opplæringsloven er tuftet på skolens mandat, den fremhever at opplæringen skal tilpasses evnene og forutsetningene hos den enkelte elev (Opplæringslova, 1998, §1-3). Nitten prosent av norske elever presterer under kritisk ... -
En kvalitativ studie om muligheter og begrensninger med uteskole
(Bachelor thesis, 2018)