Blar i Høgskulen på Vestlandet på tittel
Viser treff 7650-7669 av 13386
-
Lærarstudentar si oppleving av ei mentorordning i norsk grunnskulelærarutdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Mentorordningar, der studentar blir rettleia av ein vidarekommen student eller tilsett, har fått mykje merksemd i høgare utdanning dei siste åra. I norske styringsdokument for sektoren ligg det ei forventning til at slik ... -
Lærebokens fortolkning av samiske tema
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven vil undersøke hvilke samisk innhold som skal være med i opplæringen, og hvordan lærebøkene har fortolket dette innholdet. Problemstillingen er Hvordan blir samiske tema fortolket fra styringsdokumentene ... -
Lærebøkers fremstilling av fortellinger og saktekster: En studie av hvordan lærebøker i norskfaget legger opp til at elever på 5. trinn skal lære å skrive fortellinger og saktekster
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven belyser gjennom en kvalitativ tekstanalyse hvordan to lærebøker i norskfaget legger opp til at elever på 5. trinn skal lære å skrive sjangrene fortelling og saktekst. Lærebøkene som har vært grunnlaget ... -
“Lærende lærere?”: Om grunnskolen i Bergen som lærende organisasjon
(Master thesis, 2014)Det er et uttalt mål at skolene skal etterleve «prinsippene» for lærende organisasjoner. Dette handler blant annet om at kunnskap internt på skolene skal deles, evalueres og endres i fellesskap, og at skolene har en ... -
Lærende sykehusavdelinger? Hva gjør avdelingsledere for å skape et miljø for læring i sykehusavdelingen?
(Master thesis, 2006)Lærende sykehusavdelinger? ” Hva gjør avdelingsledere for å skape et miljø for læring i sykehusavdelingen?” Studien har som formål å kartlegge hvordan sykepleieledere jobber for å fremme kunnskap og læring i sykehusavdelingen. ... -
Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97) som grunnlagsdokument i praksisopplæringa
(HSF Notat, Book, 2005)Notatet er eit samandrag av ei spørjeundersøking blant lærarstudentar på allmennlærarlina ved HSF, ALI, våren 2004 om bruk av Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen i praksisopplæringa. Undersøkinga omfattar 1., 2. ... -
Lærer og elevers erfaringer med faktorer som påvirker elevers indre motivasjon i arbeid med omvendt undervisning i naturfag
(Master thesis, 2024)Norske ungdomsskoleelever presterer dårligere og dårligere i naturfag. En av de viktigste faktorene som påvirker elevenes prestasjoner er motivasjon, spesielt indre motivasjon. I tillegg er naturfag et fag med få timer på ... -
Lærer uteklatrere med variert erfaring av opplevelser med nestenulykker?
(Bachelor thesis, 2021)Formålet med dette studiet har vært å bidra til ny kunnskap om erfaringslæring fra nestenulykker innenfor uteklatring. Dette forsket vi på gjennom vår problemstilling, som var som følgende; Lærer uteklatrere med variert ... -
Lærer- og kunstnerperspektiv på DKSkonserter i skolen
(Master thesis, 2022)Min masteroppgave tar utgangspunkt i én bestemt konsert fra Den kulturelle skolesekken. Oppgaven setter søkelys på voksne som er til stede under konserten, det vil si lærerne som ser konserten sammen med elever og kunstnerne ... -
Lærer-elev relasjonen til elever med ADHD
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om ADHD og relasjonsbygging med problemstillingen: «Hvordan oppleves lærer-elev-relasjonen til elever med ADHD? hvordan kan lærere bygge opp gode relasjoner til elever med ADHD? og hvilken betydning ... -
Lærerarbeidet ved bruk av vitensenter som læringsarena i naturfag
(Master thesis, 2023)Læreplanen i naturfag fra 2020 legger vekt på at faget skal arbeides med på en praktisk, kreativ og utforskende måte (Kunnskapsdepartementet, 2020). Elevene skal forstå hvordan verden er bygget opp, og skal beskrive og ... -
Lærere i det digitaliserte klasserommet
(Bachelor thesis, 2019) -
Lærere i møte med elever med psykiske lidelser : ”det er ikke egentlig dette vi kan”
(Master thesis, 2006) -
Lærere i møte med utfordringer i matematikkundervisningen i innføringsklasser
(Bachelor thesis, 2017) -
Lærere med ikke-vestlig bakgrunn i møte med elever med ikke-vestlig bakgrunn
(Master thesis, 2021)Denne studien har tatt utgangspunkt i hvordan lærere med ikke-vestlig bakgrunn reflekterer og opplever deres samhandling med elever med ikke-vestlig bakgrunn i skolen. I tillegg til disse lærernes refleksjoner og møter med ... -
Lærere og kildekritikk: Ungdomsskolelæreres opplevelse av elevenes kildekritikk på internett
(Master thesis, 2015-06-29)Den overordnede problemstillingen for masterstudiet er ”Hvordan forholder et utvalg ungdomsskolelærere seg til elevenes opplæring av digital kildekritikk?”. Internett utgjør en økende andel av elevenes hverdag, og stiller ... -
Lærere som blir: En masteroppgave om hvorfor lærere velger å bli i yrket
(Master thesis, 2021)Oppgaven er en kvalitativ studie om hvorfor fem lærere har valgt å bli værende i læreryrket. Studien har belyst følgende fenomen: Hva er det som gjør at lærere velger å bli i yrket? Hvilken betydning har den nasjonale ... -
Lærere som lærer: en studie av kunnskapsutvikling og profesjonsfellesskap
(Master thesis, 2021)Lærere som lærer – en studie av kunnskapsutvikling og profesjonsfellesskap – er en kvalitativ studie med formål å undersøke lærers tolkning av kunnskapsutvikling og profesjonsfellesskap, samt vilkårene for disse på egen ... -
Lærerens arbeid i møte med spiseforstyrrelser
(Bachelor thesis, 2020)