Lærere som lærer: en studie av kunnskapsutvikling og profesjonsfellesskap
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2771407Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Lærere som lærer – en studie av kunnskapsutvikling og profesjonsfellesskap – er en kvalitativ studie med formål å undersøke lærers tolkning av kunnskapsutvikling og profesjonsfellesskap, samt vilkårene for disse på egen skole. Åtte lærere ved tre ulike videregående skoler i samme fylkeskommune er intervjuet, og empirien er drøftet i lys av teori om organisasjoner, organisasjonslæring, profesjonsutvikling og byråkrati. Drøftingen peker på prosesser i arbeidsfellesskapene med kjennetegn fra teorier for tenking og handling i en lærende organisasjon, der både Senges systemiske tenkning og Argyris og Schöns enkelkretslæring og dobbelkretslæring er synlig. Funnene peker i retning av at læreres læring og kunnskapsutvikling har de beste vilkårene når kolleger deler, samarbeider og reflekterer sammen. Forstyrrende elementer for kunnskapsutviklingen i profesjonsfellesskapene handler oftest om kommunikasjon der dialogferdighetene ikke er fullt utviklet. Ledelse spiller dessuten en viktig rolle, særlig med tanke på relasjon og støtte. Et kunnskapsutviklende profesjonsfellesskap har gode vilkår hvis alle de ulike aspektene ved en lærers hverdag ikke preges av mangel på avsatt tid. Funnene understreker hensikten med det gode profesjonsfellesskapet av lærere som utvikler seg sammen – de har elevenes læring og utvikling for øyet.
Beskrivelse
Masteroppgave i organisasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet