Lærende sykehusavdelinger? Hva gjør avdelingsledere for å skape et miljø for læring i sykehusavdelingen?
Abstract
Lærende sykehusavdelinger?
” Hva gjør avdelingsledere for å skape et miljø for læring i sykehusavdelingen?”
Studien har som formål å kartlegge hvordan sykepleieledere jobber for å fremme kunnskap og læring i sykehusavdelingen. Fokus har vært på hva sykepleieledere tenker om kartlegging og bruk av kompetanse, hva slags aktiviteter de ser på som viktige samt hvordan rammer i sykehuset påvirker arbeidet med å skape et miljø for læring. Jeg har benyttet en kvalitativ metode med uformelle intervju av 9 utvalgte sykepleieledere. Datamaterialet er analysert etter Kvale(2005) sin analysemodell i seks trinn. Funnene tyder på at sykepleielederne vektlegger arbeidet med læring på ulike måter. Til tross for at alle sykepleielederne jobbet innenfor samme helseforetak var tiltakene som ble iverksatt svært forskjellige. Mangel på likhet i arbeidet ser til å kunne grunngis med at sykepleielederne i liten eller ingen grad får instrukser eller mål for dette arbeidet fra sin overordnete ledelse. Sykepleielederens egen kompetanse og holdning til kunnskap og læring ble dermed avgjørende for hvilke tiltak som ble iversatt i den enkelte sykehusavdeling.