Lærebokens fortolkning av samiske tema
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3023229Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven vil undersøke hvilke samisk innhold som skal være med i opplæringen, og hvordan lærebøkene har fortolket dette innholdet. Problemstillingen er Hvordan blir samiske tema fortolket fra styringsdokumentene til lærebøkene i fagfornyelsens samfunnsfag? For å svare på problemstillingen tar jeg for meg to underspørsmål: 1) Hvilke samiske tema er til stede i styringsdokumentene? og 2) Hvordan blir de samiske temaene fortolket i lærebøkene?
Jeg brukt en kvalitativ og kvantitativ innholdsanalyse. Jeg har basert meg på Teemu Ryymin og Jukka Nyyssönen (2013) analyse av grunnfortellingene ved samisk innhold som «briller» i den kvantitative innholdsanalyse. Utvalget består av tekst om det samiske fra styringsdokumentene (overordnet del og Læreplan i samfunnsfag (SAF01-04)) og lærebøkene fra Aschehoug (Arena 8-10), Gyldendal (Relevans 8–9) og Cappelen Damm (Samfunnsfag 8–9). Oppgaven fokuserer kun på det samiske innholdet som formidles til alle elever. Jeg har derfor valgt å ekskludere den samiske skolen, ettersom dens innhold er ment for samiske elever.
Funn og resultat viser at det er åtte samiske tema skal være med i lærebøkene: Samisk samfunnsliv, samisk historie, samisk kultur, rettigheter, mangfold i demokratiet, deltakelse, konflikt og bærekraftig utvikling. Videre fant jeg at ingen av de tre forlagene inkluderer alle innholdskravene til disse samiske temaene. Det er stor variasjon i læreverkenes fortolkning og fremstilling av de samiske temaene, foruten om de samiske temaene som er knyttet til kompetansemål. Disse er fortolket og presentert likt av alle de tre forlagene.
Beskrivelse
Master i læring og undervisning, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett. Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag