• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap / Faculty of Business Administration and Social Sciences
  • Institutt for samfunnsvitskap
  • View Item
  •   Home
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap / Faculty of Business Administration and Social Sciences
  • Institutt for samfunnsvitskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Lærende lærere?”: Om grunnskolen i Bergen som lærende organisasjon

Pytte, Gunstein
Master thesis
Thumbnail
View/Open
PYtte_Gunstein.pdf (1.799Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/197257
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for samfunnsvitskap [441]
Abstract
Det er et uttalt mål at skolene skal etterleve «prinsippene» for lærende organisasjoner. Dette handler

blant annet om at kunnskap internt på skolene skal deles, evalueres og endres i fellesskap, og at

skolene har en organisering som bearbeider læringshindre, samt en ledelse som støtter læring

generelt og dem som lærer. For å undersøke hvordan dette etterleves i grunnskolen, er det i denne

studien gjennomført en kvantitativ studie blant alle lærere i Bergen kommune.

«Prinsippene» for lærende organisasjoner som defineres i oppgaven fokuserer på individ- og

organisasjonsnivå og belyser disse nivåene ut fra drivkrefter (ledelse), meningssøking,

spørsmålsfokus, myndiggjøring og evaluering.

Denne studien tyder på at grunnskolen i Bergen etterlever «prinsippene» for lærende organisasjoner.

Funnene viser også at skolenes mål kun i begrenset grad styrer individenes læring og utvikling, samt

at betydningen av endringer i liten grad diskuteres i fellesskap. Skolene skårer lavt på belønning av

utviklingssuksesser. Lærerne er mer avhengig av egen læringskapasitet enn av organisasjonens

læringsmiljø. På den annen side ønsker svært mange av lærerne å være involvert i skolens utvikling.

Lærerne fremstår som en relativt ensartet og lærende gruppe med vilje til å dele med kolleger, mens

der er store forskjeller på organisasjonsnivå mellom bydelene i Bergen. Det ser ut til at skolene blant

annet kan prioritere tid og ressurser internt til å diskutere endringers betydning, finne sitt

handlingsrom og forme sine visjoner i fellesskap, for å få større helhet mellom individ- og

organisasjonsnivå.
Description
MR690 Masteroppgave i organisasjon og ledelse Juni 2014

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit