Institutt for kunstfag
Nye registreringer
-
Editorial: Futures of Design Education
(Chapter, 2022)The chairs' introductory editorial for the theme track 'Futures of Design Education'. -
Kommunikasjon i musikkfaget: Ein casestudie av ein lærar sin kommunikasjon i samspelsundervisning
(Master thesis, 2022)Dette er ei masteroppgåve i faget musikk ved Grunnskulelærarutdanning 5. – 10. på Høgskulen på Vestlandet. Oppgåva tek for seg klasseleiing i samspelsundervisning, med fokus på kommunikasjonen mellom lærar og elevar. ... -
Musikk som eksamensfag? - Ulike holdninger og syn på musikkfaget i høring om eksamen
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på ulike argument for og mot det å innføre eksamen i musikkfaget på 10. trinn. Jeg har gjort en dokumentanalyse, med en hermeneutisk tilnærming, av høringen om forslag til endringer i bestemmelser om ... -
Lærer- og kunstnerperspektiv på DKSkonserter i skolen
(Master thesis, 2022)Min masteroppgave tar utgangspunkt i én bestemt konsert fra Den kulturelle skolesekken. Oppgaven setter søkelys på voksne som er til stede under konserten, det vil si lærerne som ser konserten sammen med elever og kunstnerne ... -
Klasseledelse i musikk: En studie om grunnskolelærerstudenters erfaringer og refleksjoner fra utdanningen
(Master thesis, 2022)Hensikten med mitt masterprosjekt har vært å se hvordan musikkstudenter i lærerutdanningen opplever opplæringen i klasseledelse i musikkfaget, og hvilke kompetanser de har opparbeidet seg rundt tema samt hvilket utbytte ... -
Kunnskapsformer ved det kommende profesjons- og arbeidslivsrettede Universitetet på Vestlandet: en kvalitativ dokumentanalyse
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser på Høgskulen på Vestlandet (HVL) sine ambisjoner om å omgjøres til Universitet på Vestlandet, og i denne sammenhengen undersøkes kunnskapsformer som kan forstås hos det kommende universitetet. ... -
Digital teknologi i musikkundervisning: En kvalitativ studie av tre ungdomsskolelæreres opplevelse av digital teknologi i musikkundervis-ningen
(Master thesis, 2022)Den teknologiske utviklingen har resultert i at vi har fått en økende digitalisering av skolehverdagen. Det nye læreplanverket gjenspeiler dette økte fokuset i musikkfagets beskrivelser av grunnleggende ferdigheter, ... -
“Jeg har lyst til at det skal bli fredag sånn at jeg kan ha musikk” – En studie av gutters forhold til musikk og erfaringer med musikkaktiviteter i skolen
(Master thesis, 2022)Formålet med masterarbeidet har vært å få førstehåndskunnskap om gutter sine opplevelser med musikkaktiviteter i skolen sett i lys av motivasjon, mestring og trivsel. Forskere og lærere har uttalt seg om gutters faglige ... -
Seks dager i et glassblåserverksted
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er et utviklingsprosjekt der målet er å undersøke hvordan et undervisningsopplegg knyttet til omforming av tomgods kan brukes i undervisning for bærekraftig utvikling i folkehøgskolen. Problemstillingen ... -
Fire barnesanger blir til: En autoetnografisk studie av en skapelsesprosess
(Master thesis, 2022)Jeg har gjort en autoetnografisk studie som fokuserer på min skapelsesprosess av fire barnesanger. Sangene representerer hver sin årstid: vår, sommer, høst, vinter. I første del av arbeidet jobbet jeg alene med å generere ... -
Leseundervisning på elevers andrespråk: En kvalitativ studie av tre læreres erfaringer og opplevelser med å undervise andrespråkselever i lesing i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Dette kvalitative forskningsprosjektet omhandler andrespråksundervisning, og tre læreres erfaringer og opplevelser med fenomenet Leseundervisning på elevers andrespråk, som også er tittelen på prosjektet. Fordi vi er blitt ... -
Musikk som metode i andrespråksundervisning for voksne
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt hvordan musikk kan brukes som metode i andrespråkundervisning for voksne. Deltakerne i studien er flyktninger og innvandrere på grunnskole for voksne, som følger læreplan i grunnleggende ... -
Ei praksisleia undersøking av bluesrockbandet «Tubesnakes» sin komponerings- og produksjonspraksis
(Master thesis, 2022)Eit praksisleia forskingsprosjekt er gjennomført, med basis i metodar som er brukt i komponering og produksjonspraksis til bluesrockbandet «Tubesnakes». Forfattaren av dette forskingsprosjektet er vokalist, gitarist og ... -
«Eg må stoppe maskina for å sjå korleis det eigentleg ser ut» - eit aksjonsforskingsopplegg som undersøkjer korleis ein estetisk læreprosess som tredreiing kan bidra til meiningsskaping for fire elevar i ungdomsskulen.
(Master thesis, 2022)Det kan vere nærast meditativt å stå med dreiejernet i handa og kjenne jernet forme eit treemne til ei dreid form. Sagflis som legg seg som eit tjukt lag over golvet, lukta av treet og praktisk trearbeid. Resultatet blir ... -
På Øvingsrommet: Ein videopodkast om øving og motivasjon
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgåva har eg produsert eit podkast-design, og samtalar med fire profesjonelle musikarar om øvingspraksis og korleis dei motiverer seg. Problemstillinga er: «korleis kan eit multisensorisk intervju med ... -
En kvalitativ studie om stoffrester og materialutnyttelse i faget kunst- og håndverk.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet med hensikt å belyse mulighetene som ligger i å arbeide med stoffrester som materiale. Studien er todelt og tar for seg en skoleundersøkelse og en praktisk undersøkelse. Skoleundersøkelsen ... -
«Det finnes en sang for alt!» Ansattes begrunnelser for sang i barnehage og skole – en empirisk studie
(Chapter; Peer reviewed, 2022)This chapter is based on two studies which aim to provide knowledgeabout the position of singing in Norwegian kindergartens and schools: (a) a nationalquantitative cross-sectional survey with kindergarten teachers and ... -
Drama som uttrykk for djup læring
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgåva vert det undersøkt på kva måte drama som læringsform kan bidra til djup læring og som vurderingsverkty i grunnskulen. Gjennom aksjonsforsking er det utvikla og gjennomført eit langstrakt dramaforlaup ... -
Fordjupingsinstrumentet i «LK20»: Ein multiple casestudie av tre musikklinjers implementering av læreplanen.
(Master thesis, 2021)Målet med denne studien har vore å undersøke implementeringa av dei nye læreplanane på musikklinja i norske vidaregåande skular som vart introdusert i august 2020, med fokus på fordjupingsinstrumentundervisninga. Dette ... -
Learning about materiality through tinkering with Micro:bits
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This paper discusses two pilot projects in Art and design education at the teacher training at Western Norway University of Applied Sciences. In the second round of drafts for the new curriculum of Art and design digital ...