Institutt for kunstfag
Nye registreringer
-
«Også her kan det samiske trekkes inn!»: En kvalitativ studie av hva lærere og lærerutdannere mener en godt balansert og integrert formidling av samiske temaer og perspektiver i norskfaget kan være
(Master thesis, 2024)Kunnskapsløftet 2020 gav samiske temaer en mer fremtredende plass i skolen og i norskfaget. Dette økte også kravene til læreres formidling av samiske temaer. Til tross for mange gode intensjoner, viser forskning at samiske ... -
Produksjon for scene: En studie i livsmestring, motivasjon og læringsfellesskap
(Master thesis, 2023)Samfunnets fokus på skoleelevers psykiske helse, faglige motivasjon og evnene til å mestre livets utfordringer og personlig utvikling er økende. Fagfornyelsen (LK20) presenterte tre tverrfaglige temaer i skolen: Demokrati ... -
Perspektiver på vippepunkter i musikkstudenters gruppebaserte skapende prosesser
(Chapter; Peer reviewed, 2024)Research shows music teachers feel poorly trained to lead creative activities. General phenomena within creative pedagogies often creates noise and obstacles in group-based creative processes in music classes in schools. ... -
«Det begynner hos meg, og det slutter hos meg» - lærers og rektors opplevelser av rammefaktorer til, og legitimering av musikkfaget
(Master thesis, 2024)Denne studien tar for seg spørsmålet om hvordan en lærer og en rektor opplever rammefaktorer i-, og hvordan de legitimerer musikkfaget i skolen. Studien fremstiller et bilde av hvordan musikkfaget ser ut på en skole hvor ... -
«Det handlar om å lære seg å bruke det» - Om djupnelæring i grunnskulefaget kunst og handverk
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Djupnelæring har fått ei sentral rolle i nyare norske skulepolitiske dokument. Denne artikkelen ser på djupnelæringsomgrepet i Læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (LK20) i grunnskulefaget kunst og handverk (KH) og ... -
Skål i leire: En kvalitativ studie av 7-8 åringers opplevelser knyttet til å lage ei skål i leire
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven vil jeg undersøke: Hva opplever 7-8 åringer gjennom å lage ei skål i leire? Oppgaven er inspirert av aksjonsforskning og gjennomført som en kvalitativ studie som omhandler elevenes opplevelser når ... -
Danningssyn på tegning i kunst og håndverk i grunnskolen
(Chapter; Peer reviewed, 2024)Kapittelet belyser hvilke danningssyn på tegning som kommer til uttrykk gjennom læreres oppfattelse og operasjonalisering av tegning i kunst og håndverk i ungdomsskolen. Teksten bygger på Klafkis (2014) danningsteori og ... -
Rethinking “musical excellence” from a decolonial perspective: Disruptive autobiographical experiences among doctoral scholars
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This collaborative autoethnography was developed by recent doctoral students in music from Southern Europe, Eurasia, East Asia, and North America, along with a professor based in Northern Europe. Our primary research ... -
From the Bedroom to the Moon: Tuning into the Relations of Children and Music through Spacetimemattering
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Visiting family homes to intra-view children about their relations to music open doors into family houses, digitization of music and children, trampolines, composing songs to stop climate changes, and bodies dancing before ... -
Hills like white elephants: a drama conventions approach to short-story
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The article is an exploration and analysis of a process drama workshop based on Ernest Hemingway’s short-story Hills Like White Elephants (1927). It elucidates a drama conventions approach to a drama structure based on a ... -
Navigating Between Traditional and Innovative Music Teaching: Analyzing Practicum Conversations Through Practice Architecture Theory
(Peer reviewed; Journal article, 2024)There is limited research on the practicum component of music teacher education in Scandinavia. I address this gap by investigating practicum conversations preservice music teachers (PMTs) engage in during their practice-based ... -
Thinking Queer Pedagogy in Music Education with Girl in Red
(Chapter; Peer reviewed, 2021)This chapter addresses a gap in how to approach LGBTQ issues in Norwegian schools, and by that how to fulfil the school curriculum’s aim for equality and justice to meet the diversity in the classroom and society. Due to ... -
School Music Education and Uncertain Futures
(Chapter; Peer reviewed, 2024) -
Kulturforståelse i grunnskolens musikkfag: En studie av tre musikklæreres oppfatninger og erfaringer med innføringen av det nye kjerneelementet
(Master thesis, 2024)Hensikten med dette prosjektet har vært å se hvordan tre lærere oppfatter det nye kjerneelementet kulturforståelse i musikkfaget. Dette er et nytt kjerneelement i den nye læreplanen LK20 (Kunnskapsdepartementet, 2019c). I ... -
Å lære med egne hender
(Master thesis, 2024)Dette er en pedagogisk masteroppgave hvor jeg gjennom aksjonsforskning prøver å finne ut hvordan elever lærer gjennom å erfare handlingene selv. For å komme frem til resultatet har jeg utviklet et prosjekt som jeg gjennomfører ... -
Det setter et avtrykk som andre fag ikke kan gjøre: en studie av læreres oppfatninger av folkehelse og livsmestring i musikkundervisning
(Master thesis, 2024)Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring er et relativt nytt tema i skolen, som ble innført i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2019). Målet med det tverrfaglige temaet er å integrere ... -
For å være en profesjonell lærer, så er, på en måte, det viktigste elevene: En kvalitativ intervjustudie av nyutdannede musikklæreres profesjonsidentitet
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg utforsket nyutdannede musikklæreres profesjonsidentitet. Mitt mål har vært å identifisere deres verdier og syn på profesjonen og musikkfaget, samt deres kunnskapssyn og holdninger til utvikling ... -
Rom for lytting? En aksjonsforsknings studie om lytting i musikkfaget på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Arbeidet med dette aksjonsforskningsprosjektet har hatt et todelt formål; for det første å undersøke hvordan man kan arbeide med lyttemetodikk i en norsk grunnskole. For det andre å studere hvordan et aksjonsforskningsprosjekt ... -
Musikk som virkemiddel for emosjonell kompetanse
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne studien har vært å finne ut hvordan musikk kan brukes som et virkemiddel for emosjonell kompetanse ved å undersøke hvilke følelsesmessige reaksjoner deltakerne har til musikk og hvordan musikk bidrar ...