Institutt for kunstfag
Recent Submissions
-
Rethinking “musical excellence” from a decolonial perspective: Disruptive autobiographical experiences among doctoral scholars
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This collaborative autoethnography was developed by recent doctoral students in music from Southern Europe, Eurasia, East Asia, and North America, along with a professor based in Northern Europe. Our primary research ... -
From the Bedroom to the Moon: Tuning into the Relations of Children and Music through Spacetimemattering
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Visiting family homes to intra-view children about their relations to music open doors into family houses, digitization of music and children, trampolines, composing songs to stop climate changes, and bodies dancing before ... -
Hills like white elephants: a drama conventions approach to short-story
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The article is an exploration and analysis of a process drama workshop based on Ernest Hemingway’s short-story Hills Like White Elephants (1927). It elucidates a drama conventions approach to a drama structure based on a ... -
Navigating Between Traditional and Innovative Music Teaching: Analyzing Practicum Conversations Through Practice Architecture Theory
(Peer reviewed; Journal article, 2024)There is limited research on the practicum component of music teacher education in Scandinavia. I address this gap by investigating practicum conversations preservice music teachers (PMTs) engage in during their practice-based ... -
Thinking Queer Pedagogy in Music Education with Girl in Red
(Chapter; Peer reviewed, 2021)This chapter addresses a gap in how to approach LGBTQ issues in Norwegian schools, and by that how to fulfil the school curriculum’s aim for equality and justice to meet the diversity in the classroom and society. Due to ... -
School Music Education and Uncertain Futures
(Chapter; Peer reviewed, 2024) -
Kulturforståelse i grunnskolens musikkfag: En studie av tre musikklæreres oppfatninger og erfaringer med innføringen av det nye kjerneelementet
(Master thesis, 2024)Hensikten med dette prosjektet har vært å se hvordan tre lærere oppfatter det nye kjerneelementet kulturforståelse i musikkfaget. Dette er et nytt kjerneelement i den nye læreplanen LK20 (Kunnskapsdepartementet, 2019c). I ... -
Å lære med egne hender
(Master thesis, 2024)Dette er en pedagogisk masteroppgave hvor jeg gjennom aksjonsforskning prøver å finne ut hvordan elever lærer gjennom å erfare handlingene selv. For å komme frem til resultatet har jeg utviklet et prosjekt som jeg gjennomfører ... -
Det setter et avtrykk som andre fag ikke kan gjøre: en studie av læreres oppfatninger av folkehelse og livsmestring i musikkundervisning
(Master thesis, 2024)Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring er et relativt nytt tema i skolen, som ble innført i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (Kunnskapsdepartementet, 2019). Målet med det tverrfaglige temaet er å integrere ... -
For å være en profesjonell lærer, så er, på en måte, det viktigste elevene: En kvalitativ intervjustudie av nyutdannede musikklæreres profesjonsidentitet
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg utforsket nyutdannede musikklæreres profesjonsidentitet. Mitt mål har vært å identifisere deres verdier og syn på profesjonen og musikkfaget, samt deres kunnskapssyn og holdninger til utvikling ... -
Rom for lytting? En aksjonsforsknings studie om lytting i musikkfaget på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Arbeidet med dette aksjonsforskningsprosjektet har hatt et todelt formål; for det første å undersøke hvordan man kan arbeide med lyttemetodikk i en norsk grunnskole. For det andre å studere hvordan et aksjonsforskningsprosjekt ... -
Musikk som virkemiddel for emosjonell kompetanse
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne studien har vært å finne ut hvordan musikk kan brukes som et virkemiddel for emosjonell kompetanse ved å undersøke hvilke følelsesmessige reaksjoner deltakerne har til musikk og hvordan musikk bidrar ... -
Motivasjon i frivillig musikkopplæring
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteroppgaven er å se på hva som gir barn og unge motivasjon til å holde på med musikkopplæring som fritidsaktivitet. Elevfrafall i kulturskoleundervisningen, og elever med manglende motivasjon til å ... -
Å vera regissør og pedagog i kulturskulen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgåva har eg undersøkt teaterlæraren sin rolle som pedagog og regissør i arbeid med produksjonar i kulturskuleundervisninga. Eg har difor gjennomført eit feltarbeid i to teatergrupper ved ein kulturskule. ... -
Tverrfagleg undervisning: Kopling mellom kunst og handverk og naturfag
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva handlar om tverrfagleg undervisning mellom kunst og handverk og naturfag. Føremålet med oppgåva er å få innblikk i korleis elevane ser den tverrfaglege koplinga mellom faga, og korleis deira kunnskapar ... -
Teiknedidaktikk i begynnaropplæringa: Eit aksjonsforskingsopplegg på 3. trinn som undersøkjer ulike tilnærmingar til teikning for elevane si utvikling av den visuelle kompetansen, saman med ein teiknande lærar
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva omhandlar teiknedidaktikk i begynnaropplæringa, der eg har undersøkt ulike tilnærmingar til teikning, og teikna saman med elevar ved bruk av eit kulturelt reiskap, kolstiften. Forsking viser at elevar ... -
Skape rom for kreativitet og livsmestring i kunst og håndverk
(Musical score, 2024)Livsmestring ble innført i tråd med den nye læreplanen for 2020. Kreativitet fikk også en større plass i nåværende læreplan, men begrepet er fortsatt av stor og vid betydning, i likhet med livsmestring. Det er dokumentert ... -
Tilegne seg ferdigheter i knivsliping
(Master thesis, 2024)Kniven er et spesielt viktig verktøy i kunst og håndverk, den kan brukes til å spikke vekk større deler av et trestykke, eller en kan jobbe mer finmotorisk for å få frem detaljer. Mange skoler jeg har vært på praksis i, ... -
De praktiske og estetiske fagene i grunnskolelærerutdanningen: Overbyggende tematikker, metoder og teoretiske perspektiver i første kull med masteroppgaver
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Med innføringen av femårige grunnskolelærerutdanninger for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn (GLU 1-7 og GLU 5-10) er mastergrad blitt et krav til alle som skal bli lærere. Vi vet foreløpig lite om masteroppgavene i de praktiske ...