Institutt for kunstfag
Nye registreringer
-
Tverrfagleg undervisning: Kopling mellom kunst og handverk og naturfag
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva handlar om tverrfagleg undervisning mellom kunst og handverk og naturfag. Føremålet med oppgåva er å få innblikk i korleis elevane ser den tverrfaglege koplinga mellom faga, og korleis deira kunnskapar ... -
Teiknedidaktikk i begynnaropplæringa: Eit aksjonsforskingsopplegg på 3. trinn som undersøkjer ulike tilnærmingar til teikning for elevane si utvikling av den visuelle kompetansen, saman med ein teiknande lærar
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva omhandlar teiknedidaktikk i begynnaropplæringa, der eg har undersøkt ulike tilnærmingar til teikning, og teikna saman med elevar ved bruk av eit kulturelt reiskap, kolstiften. Forsking viser at elevar ... -
Skape rom for kreativitet og livsmestring i kunst og håndverk
(Musical score, 2024)Livsmestring ble innført i tråd med den nye læreplanen for 2020. Kreativitet fikk også en større plass i nåværende læreplan, men begrepet er fortsatt av stor og vid betydning, i likhet med livsmestring. Det er dokumentert ... -
Tilegne seg ferdigheter i knivsliping
(Master thesis, 2024)Kniven er et spesielt viktig verktøy i kunst og håndverk, den kan brukes til å spikke vekk større deler av et trestykke, eller en kan jobbe mer finmotorisk for å få frem detaljer. Mange skoler jeg har vært på praksis i, ... -
De praktiske og estetiske fagene i grunnskolelærerutdanningen: Overbyggende tematikker, metoder og teoretiske perspektiver i første kull med masteroppgaver
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Med innføringen av femårige grunnskolelærerutdanninger for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn (GLU 1-7 og GLU 5-10) er mastergrad blitt et krav til alle som skal bli lærere. Vi vet foreløpig lite om masteroppgavene i de praktiske ... -
Samiske forhold i kunst og håndverk
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven presenterer en kvalitativ forskningsundersøkelse, med et hermeneutisk vitenskapssyn og prosessen er illustrert gjennom den hermeneutiske spiral. Valget av studien bygger på en usikkerhet omkring bruk av ... -
Procreat, et mulig verktøy mot tegnevegring?
(Master thesis, 2024)Resultatene av studien viser en positiv sammenheng mellom bruk av Procreate og endringer i lærerstudentenes opplevelse av tegnevegring, med økt mestringstro, skaperglede og utforskertrang som følge. Studien viser at ... -
Subjektivitetshendelsen i en bildeskapende prosess: En kvalitativ studie av elevers følelsesrefleksjoner i ord og bilder
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker sammenhenger mellom en bildeskapende prosess og subjektiveringsformål i utdanningen. I en elevgruppe på 2. trinn gjennomføres et undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i en bildebok, med påfølgende ... -
Bomberom og bøttekott: En undersøkelse av spesialrom i kunst og håndverk i skolebruksplan 1994 og kommunedelplan 2011 i Fjell kommune
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om spesialrom i kunst og håndverk i grunnskolen. Etter flere år med erfaring fra ulike spesialrom i kunst og håndverk i skolen var jeg interessert i å undersøke hvorfor spesialrommene har vært ... -
Biletskapande arbeid med moglegheit for skaparglede
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgåva er skaparglede i eit biletskapande arbeid. Det er forska på både eiga oppleving og elevar på mellomtrinnet sin oppleving av skaparglede. Problemstillinga for denne undersøkinga er: Korleis kan ... -
Elevers opplevelser med digital og analog tegning i tegneundervisningen
(Master thesis, 2024)I dette masterarbeidet har jeg undersøkt hvordan elever opplever tegnematerialene digital (på iPad) og analog tegning (på ark), samtidig har jeg sett på hvordan disse ulike materialene kan utfylle hverandre i tegneundervisningen. ... -
Et symposion om bærekraftsorientert dannelse på småtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan dialog fremtrer som verktøy i et vedlikeholdsprosjekt av innvendig skoledør, og om det kan bidra til bærekraftsorientert dannelse. Hovedtemaene i studien er dialog, bærekraft og ... -
Kunst & håndverk, en introduksjon til yrkesfaglig utdanning
(Master thesis, 2024)Med utgangspunkt i kunst og håndverk som en introduksjon til yrkesfaglig utdanning starter denne oppgaven med å se på fagets historie i Norge og hvilke nasjonale retningslinjer som har vært knyttet til utforming av spesialrom ... -
Er det eg eller du (eller den) som lagar den lyden
(Master thesis, 2024)“Er det eg eller du (eller den) som lagar den lyden” er eit kunstnarleg utviklingsarbeid gjennomført ved HVL Stord 2023 – 2024 i masterstudiet “Kreative fag og læreprosessar”. Gjennom ein utøvande, kunstnarleg prosess ... -
«Det stjålne drageegget»
(Bachelor thesis, 2024) -
Å sette avtrykk - sammen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om hvordan man kan tilrettelegge for estetisk virksomhet i gruppe sammen med elever med sammensatte og ulike behov i videregående skole. Problemstilling for arbeidet er: Hvordan kan en ... -
Vi lager vår egen musikalske forestilling i skolekorpset – Hvorfor gjør vi det? – En kvalitativ casestudie om hva som kjennetegner medvirkende sin opplevelse av formål og drivkraft gjennom en egenprodusert musikalsk forestilling i et skolekorps.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hva som kjennetegner musikanter, foresatte og instruktører sine opplevelser av formål og drivkraft i en egenprodusert musikalsk forestilling i et skolekorps på Vestlandet. Forestillingen ... -
Samskaping mellom lærer og elever med gatekunstinspirerte teknikker - En aksjonsforskningsstudie som undersøker hvilke muligheter og utfordringer som oppstår når læreren jobber med gatekunstinspirert utsmykning sammen med ungdomsskoleelever.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om planlegging, gjennomføring og samarbeidet mellom lærer og ungdomsskoleelever i et gatekunstinspirert utsmykkingsprosjekt. Jeg bruker en hermeneutisk tilnærming og aksjonsforskning som metode ... -
Interaksjoner med elevers komposisjonsprosesser
(Master thesis, 2024) -
Sokratisk seminar som metode ved utforskende samtale
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan fire elevstyrte grupper på 10.trinn samtaler om en litterær tekst. Samtalemetoden er et sokratisk seminar der meningsskaping gjennom samtale står sentralt. Formålet med studien var å finne ...