Et symposion om bærekraftsorientert dannelse på småtrinnet
Master thesis
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for kunstfag [299]
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan dialog fremtrer som verktøy i et vedlikeholdsprosjekt av innvendig skoledør, og om det kan bidra til bærekraftsorientert dannelse. Hovedtemaene i studien er dialog, bærekraft og dannelse, men den tar også for seg det metodiske valget for å drive dialogen, nemlig filosofi med barn. Det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling er med for å begrunne perspektiver på verdien av et fokus på helhetlig undervisning.
Metoden som brukes i studien er inspirert av kvalitativ metode og aksjonsforskning. Den baserer seg på en analysemetode som bygger på tematisk og narrativ metode. Empirien består av nedskrevne samtaler, refleksjoner i form av logg, bilder og et tankekart. Samlet blir det presentert som en fortelling, og senere analysert under forskningsspørsmålene: Hvordan fremtrer dialogen mellom elevene seg på spørsmål uten fasit? Hvordan skaper døren rom for et holistisk perspektiv? Og Hvordan skaper det tverrfaglige prosjektet økt handlingskompetanse i bærekraft?
Funnene viser at dialogen mellom elevene fremtrer som utfordrerne, refleksiv og søkende. I samtaler med filosofiske spørsmål som springer ut fra døren som objekt, viser funnene tendenser til at elevene kan gå videre inn i refleksjon, utvikle dannelse og se de store linjene. Analysen av fortellingen viser hvordan det tverrfaglige prosjektet kan bidra til økt handlingskompetanse og til å gi et objekt ny verdi. Dialogen åpner opp for en helhetlig undervisning som kan bidra til utvikling av bærekraftsorientert dannelse i faget kunst og håndverk.
Studien er et bidrag til lærere og andre som jobber med barn, der formålet er bærekraftsorientert dannelse eller filosofiske samtaler. Ønsket er, gjennom en kreativ tilnærming, å belyse en ny og egnet måte å arbeide med bærekraft i skolen, der vedlikehold og reparasjon verdsettes spesielt.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, kunst og håndverk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen