Tilegne seg ferdigheter i knivsliping
Master thesis
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for kunstfag [301]
Abstract
Kniven er et spesielt viktig verktøy i kunst og håndverk, den kan brukes til å spikke vekk større deler av et trestykke, eller en kan jobbe mer finmotorisk for å få frem detaljer. Mange skoler jeg har vært på praksis i, har knivene vært sløve. Jeg har erfart at dette kan forverre opplæringen og erfaringene til elevene, når de skal jobbe med kniv. Jeg vil derfor arbeide for å tilegne meg ferdighetene til å slipe en kniv. Med det ønsker jeg å undersøke følgende problemstilling
Hvordan spiller ulike læringsformer inn for å tilegne seg ferdigheter i sliping av kniv.
For å svare på denne problemstillingen har jeg forsket kvalitativt på meg selv. Jeg har arbeidet med tre forskjellige læringsformer: å lære selv, ressurser på nett og bøker og mester svenn forhold. Jeg har jobbet med å skrive logg under hver økt, over hva jeg får av erfaringer og kunnskaper, men også hvordan læringsformen fungerer for meg. Som teori har jeg undersøkt perspektiver med tre utgangspunkt. 1. kunnskap i handling. 2. å lære på egen hånd. 3. mester-svenn læring. Jeg har brukt disse tre perspektivene inn i drøftinger. I drøftingen ser jeg på hva ferdigheter som kommer frem i de forskjellige læringsformene, men også hvilke erfaringer og problemer som jeg møtte i læringsformene.
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, kunst og håndverk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen