Procreat, et mulig verktøy mot tegnevegring?
Master thesis
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for kunstfag [301]
Abstract
Resultatene av studien viser en positiv sammenheng mellom bruk av Procreate og endringer i lærerstudentenes opplevelse av tegnevegring, med økt mestringstro, skaperglede og utforskertrang som følge. Studien viser at lærerstudentene opplever tegnevegring gjennom; negative følelser og assosiasjoner knyttet til tegneaktiviteten, en oppfatning om at realisme er avgjørende for suksess i tegning, tvil om egne tegneferdigheter og manglende erfaring med programmet. Procreates omfattende funksjonalitet, i kombinasjon med tilstrekkelig kompetanse og erfaring i bruk av programmet, kan bidra til å fremme lærerstudentenes opplevelse av mestringstro, skaperglede og utforskertrang, og dermed føre til redusert tegnevegring.
Denne studien bidrar til å oppnå målene i læreplanverket for kunst og håndverk (LK20), ved å bidra til å styrke digitale ferdigheter blant lærerstudenter og fremme visuell kommunikasjon og håndverksferdigheter. Gjennom å utforske Procreates potensial som et pedagogisk verktøy, understreker studien betydningen av å integrere digitale verktøy for å støtte læring og utvikling av elevenes mestringstro, skaperglede og utforskertrang. Denne masteroppgaven bidrar til å fremme diskusjonen om digitalisering i utdanningen og betydningen av å utvikle lærerstudenters digitale kompetanse, med mål om å styrke kunst- og håndverksundervisningen i grunnskolen
Description
Master i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, kunst og håndverk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen