Browsing Institutt for samfunnsvitskap by Title
Now showing items 263-282 of 453
-
"Med blanke ark?" - en studie av hvordan førstegangsledere lærer lederrollen
(Master thesis, 2008)”Med blanke ark” - en studie av hvordan førstegangsledere lærer lederrollen. Formålet med studien er å sette søkelys på hvordan førstegangsledere lærer lederrollen for første gang i en kommuneorganisasjon. Å være ... -
Med sjefen på Facebook: En studie av ledere som er "venner" med sine ansatte
(Master thesis, 2014)Formålet med studien er å belyse hvordan aktiv bruk av sosiale medier, i dette tilfellet Facebook, påvirker relasjoner mellom mennesker. Hva skjer når en tar i bruk en websjanger som i utgangspunktet er umiddelbar og ... -
Mediators of change in healthcare organisations subject to external assessment: a systematic review with narrative synthesis
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Objectives External inspections are widely used to improve the quality of care. The effects of inspections remain unclear and little is known about how they may work. We conducted a narrative synthesis of research literature ... -
Mediert samhandling
(Master thesis, 2015-08-12)Når døve og hørende skal snakke sammen skjer det ofte via tolk. I de situasjonene norske tolker medierer mellom fremmedspråklige døve og norske hørende, oppstår det en tilspisset kommunikasjonssituasjon. Tolkene kan ikke ... -
Medisinsk journalskriving på nynorsk
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Sjølv om den medisinske journalen har endra seg frå å vere «legejournalen» til å bli «pasientjournalen», er den framleis ein arbeidsreiskap for legen og helsepersonellet. Den omtalar pasienten med personellets språk og ... -
Mellom frykt og fryd. Spenning i meningsskaping i fortellinger om julenissen.
(Børn & kultur i samfund?, Report, 2007)Bakgrunnen for denne artikkelen er en etnografisk studie på en småbarns avdeling i en norsk barnehage. her gies det beskrivelser og analyser av små barns meningsskaping med julenisser, hvordan noen barn og voksne sammen, ... -
Mellom styring og ressurs: En kvalitativ studie av Utdanningsdirektoratets rolle i norsk barnehagesektor
(Master thesis, 2021)Problemstillingen i dette forskningsprosjektet tar sikte på å forklare barnehagestyreres opplevelse- og forståelse av Udir sine verktøy for kvalitet, og hvordan disse påvirker styrerrollen og kvaliteten i norske barnehager. ... -
Mellomleiaren som kunnskapsleiar i vidaregåande skule: Korleis legg avdelingsleiar på yrkesfaglege utdanningsprogram til rette for pedagogisk utviklingsarbeid på eiga avdeling?: På kva måte kan dette bidra til å utvikle ein lærande organisasjon?
(Master thesis, 2015)Norsk skule er framleis prega av ei svak pedagogisk skuleleiing og -oppfølgingskultur, og utfordringar med fråfall som er spesielt stort på yrkesfaglege utdanningsprogram. Sentrale skulepolitiske styresmakter gir klare ... -
Militære utbygginger på Askøy under andre verdenskrig 1940-1945
(Bachelor thesis, 2021) -
Minoritetsgutters frafall
(Bachelor thesis, 2021) -
Minste felles multiplum Radikal translasjon av 8-13 skolen som organiseringsidè
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Translasjonsstudier har ofte undersøkt det immaterielle eller symbolske, og det materielle eller praktiske aspektet ved oversettelse i isolasjon fra hverandre. Vår hensikt er å bygge bro mellom de to tilnærmingene til ... -
Moderniseringa av jordbruket i Borgund
(Bachelor thesis, 2011) -
Motivering av skoleledere: Hvilke tiltak på kommunenivå i Bergen virker mest motiverende på skoleledere?
(Master thesis, 2015)Formålet med denne studien er å finne mer ut om hva som motiverer skoleledere for utførelse av jobben. Jeg bruker Bergen kommune som kasus og har fokus på opplevd motivasjon hos rektorene på interaksjonen med kommunenivå. ... -
Multimedia vs. Analogue Text: Learning Outcome and the Importance of Short-Term Memory Capacity
(Peer reviewed; Journal article, 2016) -
Museums as mausoleums, museums as mirrors
(Lecture, 2018) -
Nasjonalstatens suverenitet og dens menneskelige konsekvenser
(Bachelor thesis, 2020) -
National Performance-Based Research Funding Systems: Constructing Local Perceptions of Research?
(Chapter; Peer reviewed, 2019)In recent years, performance-based research funding systems (PRFSs) have been introduced in all of the Nordic countries. In this chapter, we compare these systems and explore how their introduction is reflected within ... -
National testing data in Norwegian Classrooms: a tool to improve pupil performance?
(Peer reviewed; Journal article, 2017)This paper considers teachers’ use of data from national school tests. These national tests are part of the Norwegian top-down accountability school system. According to official regulations, teachers have to use the test ...